Pulsowanie mięśni nie musi być oznaką groźnej choroby. Jak ćwiczyć i co zrobić po treningu, żeby uniknąć pulsowania mięśni?

Pulsowanie mięśni, inaczej nazywane drżeniem mięśni, nie musi być zwiastunem groźnej dolegliwości. Pulsowanie mięśni może - i najczęściej jest - wynikiem nadmiernego wysiłku fizycznego. Niekiedy zdarza się także od nadmiaru kawy w diecie. Jak sobie z nim radzić? Co na pulsowanie mięśnie łydek i ud?

Pulsowanie mięśni łydek i ud

Drżenie mięśni, inaczej pulsowanie mięśnie, to przede wszystkim sygnał od organizmu, który prosi o niezwłoczne zaprzestanie wysiłku fizycznego. Oczywiście drżenie i szybkie skurcze mięśni mogą być także objawem wielu chorób – na przykład padaczki czy Parkinsona. Jednak na siłowni czy w fitness klubach najczęściej wiąże się z przemęczeniem ćwiczącego i niedoborem składników mineralnych.

Jeśli okazjonalnie odczuwamy pulsowanie mięśni łydek czy ud, wystarczy na chwilę się zatrzymać, odpocząć. Możemy mieć gorszy dzień, mogliśmy wypić o jedną kawę za dużo. Podobnie trzeba traktować pulsowanie mięśni rąk czy nawet powiek. Naszą czujność powinny wzbudzić długotrwałe pulsowania mięśni łydek i ud, które nie ustają po zakończonym treningu. Może to być efekt na przykład niedoboru składników odżywczych. Przyjrzyjmy się więc czego efektem jeszcze może być pulsowanie mięśni.

Pulsowanie mięśni – czego to efekt?

Przede wszystkim musimy zastanowić się nad niedoborami witaminowymi. Pulsowanie mięśni może wynikać z niedoborów witamin i pierwiastków mineralnych. Przede wszystkim może dotyczyć niedoboru potasu, magnezu i wapnia. To te pierwiastki mają największy wpływ na układ nerwowy i mięśniowy. Oczywiście drżenie mięśni może także wskazywać na niedobór witamin z grupy B, które odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowo-mięśniowego.

Zastanawiasz się, czego jeszcze efektem może być pulsowanie mięśni? Drżenie polekowe jest jedną z odpowiedzi. Jeśli przez dłuższy czas zażywaliśmy konkretne leki, możemy czuć się osłabieni, a nasze mięśnie mogą tak reagować. Tyczy się to głównie takich substancji jak: amiodaron, cyklosporyna, haloperidol, kofeina, kokaina, lit, metoklopramid, nikotyna, SSRI, tiorydazyna i walproinian.

Pulsowanie mięśni może pojawić się także po odstawieniu alkoholu. Zazwyczaj możemy spodziewać się go między 24. a 72. godziną po przyjęciu ostatniej dawki alkoholu. Często towarzyszą temu także takie objawy jak sok ciśnienia tętniczego, przyśpieszenie akcji serca i gorączka.

Jednak, tak jak już wspominaliśmy, najczęściej pulsowanie mięśni jest efektem nadmiernego przeciążenia. Pojawia się podczas ćwiczeń lub tuż po zakończeniu aktywności fizycznej. Nie jest powodem do niepokoju, o ile jest to to lekki pulsowanie mięśnie. Najczęściej pojawia się w łydkach i w udach. Gdy jest to naprawdę silny objaw, nie możemy nic chwycić w dłoń czy stać stabilnie na ziemi, należy natychmiast zaprzestać wszelkich czynności. Doszło do nadmiernego obciążenia i musimy odpocząć.

Co na pulsowanie mięśni nóg?

W takiej sytuacji, co będzie najlepsze na pulsowanie mięśni nóg? Oczywiście najskuteczniejsza będzie regeneracja. Należy postawić na odpoczynek. Sen, zaprzestanie wszelkich aktywności, suplementacja składników mineralnych na pewno pomoże. A jeśli w dalszym ciągu pojawiają się pulsowania, skurcze i drżenia pojedynczych mięśni, powinniśmy udać się na badania krwi i konsultacje z lekarzem.

Pulsowanie mięśni po treningu nie jest rzadkim objawem. Zdarza się naprawdę często, szczególnie, gdy dopiero zaczynamy swoją przygodę ze sportem albo wracamy do ćwiczeń po dłuższej przerwie.

Pamiętajmy, pulsowanie mięśni nóg po ćwiczeniach nie jest niczym groźnym. Warto jednak odpowiednio przygotować się do treningu, żeby uniknąć drżenia mięśni

Jak przygotować się do treningu, żeby uniknąć drżenia mięśni?

Jeśli mamy skłonności do pulsowania mięśni po ćwiczeniach, warto suplementować odpowiednie składniki. Na pewno pomocny okaże się magnez, potas i wapń. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest dostarczanie ich w codziennej diecie. Znajdziemy je choćby w nabiale, orzechach, warzywach i owocach.

Jak ćwiczyć i co zrobić po treningu, żeby uniknąć pulsowania mięśni?

Rozciąganie i regeneracja to podstawa, jeśli mamy problem z pulsowaniem mięśni po treningu. Przed każdym wysiłkiem fizycznym przeprowadźmy solidną rozgrzewkę. Ponadto koniecznie rozciągajmy się po ćwiczeniach. Zapewnijmy sobie także minimum 24-godzinny odpoczynek między treningami. A gdy pulsowanie mięśni pojawia się podczas ćwiczeń, odpuśćmy. Nie pogłębiajmy pozycji.

Więcej o:
Skomentuj:
Pulsowanie mięśni nie musi być oznaką groźnej choroby. Jak ćwiczyć i co zrobić po treningu, żeby uniknąć pulsowania mięśni?
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX