Ćwiczenia w ciąży Które wybrać, żeby sobie nie zaszkodzić?

Aktywność fizyczna w ciąży jest bardzo ważna. Odpowiednio dobrane ćwiczenia pozwolą zadbać o dobrą formę, a po porodzie szybciej i łatwiej odzyskać dawną figurę.

Gwiazdy ćwiczą w ciąży

Anna Mucha nie porzuciła jogi nawet w zaawansowanej ciąży, Paulina Sykut dumnie prezentowała swój rosnący brzuch na basenie, a Maja Bohosiewicz ćwiczyła fitness pod okiem Ewy Chodakowskiej. Gwiazdy nawet w trakcie tych szczególnych 9 miesięcy nie przestają dbać o formę. I mają rację. W końcu to nie choroba, a w ten sposób nie tylko przygotujemy swoje ciało na wielkie zmiany i ogromny wysiłek porodu, ale po wszystkim szybciej wrócimy do formy.

Z jakich ćwiczeń w trakcie ciąży lepiej zrezygnować?

Zasada jest taka, że jeśli Twoja ciąża przebiega poprawnie i lekarz nie ma zastrzeżeń do Twojego stanu zdrowia, możesz wciąż uprawiać sport. Ćwiczenia w ciąży niosą ze sobą same korzyści, pamiętaj jednak, żeby zachować zdrowy rozsądek. Unikaj aktywności, które ryzykują urazami – lepiej zrezygnować z jazdy konno, na nartach, czy rowerze. Lekarz prowadzący ciążę zapewne nie będzie też zachwycony pomysłem treningów sztuk walki. Ale bez obaw – z pewnością znajdziesz coś dla siebie. Jeśli do tej pory dużo pływałaś – śmiało odwiedzaj basen nawet codziennie. Jeżeli natomiast nie wyobrażasz sobie życia bez jogi, czy fitnessu – nie rezygnuj z nich. Według ACOG, czyli American Congress of Obstricians and Gynecologists (organizacja non profit zrzeszająca lekarzy zajmujących się opieką zdrowotną kobiet i pracująca na rzecz zwiększenia społecznej świadomości problemów zdrowotnych kobiet) przyszła mama powinna także zrezygnować ze sportów grupowych, bo one są obarczone wyjątkowo dużym ryzykiem urazów.

Ćwiczenia w ciąży: jakie wybraćĆwiczenia w ciąży: jakie wybrać Fotolia

Zajęcia z piłką: ćwiczenia w ciąży i po porodzie

W klubach sportowych istnieje cała masa zajęć dedykowanych ciężarnym. A ponieważ coraz więcej kobiet spodziewających się dziecka nie porzuca aktywności fizycznej w tym czasie, oferta przeznaczonych dla nich zajęć sportowych jest coraz bogatsza. Od kilku lat bardzo dużą popularnością cieszą się ćwiczenia na piłce. Znajdują się w ofertach większości klubów fitness i zwykle są bardzo oblegane (lepiej więc wcześniej dowiedzieć się jak liczne są grupy i jak wygląda frekwencja). Ćwiczenia w ciąży z piłką mają same zalety. Nie dość, że pomagają zadbać o dobrą formę, to są też wspaniałą i relaksującą zabawą. Świetnie wpływają na obolały kręgosłup i przynoszą ulgę spuchniętym nogom, szczególnie w trzecim trymestrze ciąży. Poza tym piłka doskonale pomaga w trakcie rozciągania. Warto rozważyć zakup własnej. W domu można jej używać zamiast krzesła do siedzenia przy stole lub biurku. Piłka wymaga zachowania prawidłowej pozycji, więc jednocześnie doskonale wzmacniają się mięśnie pleców. Kiedy dziecko pojawia się już na świecie, sporo młodych mam używa piłki w trakcie usypiania go – delikatne i rytmiczne kołysanie się na niej wpływa kojąco zarówno na maleństwo, jak i jego mamę. Piłka z pewnością także przyda się do pierwszych ćwiczeń po ciąży.

Ćwiczenia w ciąży: jakie wybraćĆwiczenia w ciąży: jakie wybrać www.instagram.com/doula.aleta

Pływanie, czy aqua aerobic? Które z tych ćwiczeń wybrać w ciąży?

Bardzo popularne są także zajęcia dla ciężarnych typu aqua aerobic. To polecane ćwiczenia w drugim i trzecim trymestrze ciąży. Doskonałe dla tych z nas, które przed ciążą nie uprawiały zbyt dużo sportu. Ryzyko urazów jest tu znikome. Kiedy spędzamy czas w wodzie, odciążamy cały układ kostno-stawowy, to wspaniała ulga dla kręgosłupa, bioder i miednicy. Szybki marsz, wymachy nóg, czy podskoki w wodzie to także świetny masaż całego ciała. Poza tym, doskonale wpływa na kondycję skóry (m.in. przeciwdziała cellulitowi), relaksuje i wycisza. Jeśli nie lubisz ćwiczeń grupowych, możesz z powodzeniem oddać się samemu pływaniu, to doskonałe ćwiczenie w pierwszym trymestrze ciąży.

Ćwiczenia w ciąży: jakie wybraćĆwiczenia w ciąży: jakie wybrać www.instagram.com/bookretreats

Joga w ciąży

Jeśli zdecydujesz się na jogę lub pilates, warto o tym porozmawiać z doświadczonym instruktorem. Czasem pozycje, które z pozoru mogą się nam wydawać bezpieczne, wpływają niekorzystnie na rozwijające się w brzuchu maleństwo. Pamiętaj, żeby przede wszystkim słuchać sygnałów, które wysyła Ci Twoje ciało. Jeśli podczas wykonywania któregoś ćwiczenia czułaś się niekomfortowo, najprawdopodobniej oznacza to, że nie powinnaś go wykonywać. Lepiej unikać podskoków i gwałtownych obrotów. Ćwiczenia w ciąży, których powinnaś unikać to także te, które wymagają trzymania rąk wysoko nad głową.

Justyna Steczkowska na egzotycznych wakacjach chwali się ciałem w bikini. Wygląda fenomenalnie!

Więcej o:
Copyright © Agora SA