11 powodów dla których warto pływać

Na wakacjach pływanie to przyjemność, a przy okazji dawka ruchu. Po urlopie spróbuj z niego całkowicie nie rezygnować i chodź na basen. Do wody! Oto dowody na lecznicze działanie pływania.
pływanie pływanie shutterstock

Pływanie poprawia strukturę mięśni

Artykuł pochodzi z magazynu Tylko Zdrowie. Do kupienia w środy z Gazetą Wyborczą.

Tylko ZdrowieFot. Tylko Zdrowie

Platon mawiał, że "kto ani czytać, ani pływać nie potrafi, ten urzędu państwowego nie może piastować". Faktycznie, pływanie jest tym dla ciała, czym czytanie dla umysłu. To ćwiczenie doskonałe. Pozwala osiągnąć wszystkie korzyści płynące z treningu aerobowego bez obciążania stawów. Dostępne jest dla każdego - młodego, starego, grubego, chudego, a także tych, którzy cierpią z powodu różnorakich kontuzji. Lekarze chętnie wypisywaliby receptę na pływanie. Bo pływanie:

1. Poprawia strukturę mięśni.

Pływanie jest znakomitym sposobem nabywania kondycji, wzmacniania siły i napięcia mięśni, szczególnie w porównaniu z innymi ćwiczeniami aerobowymi.

Weźmy takie bieganie. Biegacz pokonuje tylko opór powietrza, podczas gdy pływak przedziera się przez wodę, która jest od powietrza gęstsza. Oznacza to, że każdy ruch ręką, każdy wyrzut nogi kosztuje go znacznie więcej wysiłku. Biegacz buduje przede wszystkim mięśnie nóg, a pływacy wykorzystują znacznie więcej grup mięśniowych.

Jednocześnie w wodzie nasze ciała tracą na ciężarze. Mięśnie rozciągają się i zyskują pełnię potencjału. Dwa miesiące treningu pływackiego pozwalają zwiększyć masę tricepsów o blisko 23 proc. Spójrzcie, jak prezentuje się Michael Phelps.

Zobacz: Hula hop. Ćwiczenia na talię i skręty tułowia

Pływanie zapewnia zastrzyk endorfin, czyli tzw. hormonów szczęścia. Do tego woda masuje ciało i odcina nas od świata zewnętrznego, choćby smartfona Pływanie zapewnia zastrzyk endorfin, czyli tzw. hormonów szczęścia. Do tego woda masuje ciało i odcina nas od świata zewnętrznego, choćby smartfona Fot. GETTY IMAGES

Pływanie wzmacnia serce i kości

2. Wzmacnia serce.

Pływanie rozbudowuje i rzeźbi nie tylko dobrze widoczne mięśnie - tricepsów, klatki i brzucha - ale wzmacnia też najważniejszy mięsień w naszych ciałach - serce. Jak wszystkie inne ćwiczenia aerobowe poprawia efektywność krążenia, a także - jak wskazują badania z Columbia University Medical Center - zwalcza nadmierną odpowiedź zapalną organizmu, która może być przyczyną choroby wieńcowej.

Zaledwie 30 minut pływania dziennie zmniejsza ryzyko rozwoju choroby niedokrwiennej serca u kobiet o 30-40 proc. i redukuje nadmierne ciśnienie krwi. Poziome ułożenie ciała podczas pływania sprawia, że serce pompuje krew bez oporów związanych z działaniem siły grawitacji. W rezultacie rośnie rozciągliwość mięśnia sercowego. Objętość krwi wypływającej z serca przy jednym skurczu zwiększa się o 20 proc., a tętno spoczynkowe spada, także dzięki temu, że temperatura ciała w wodzie się obniża.

3. Wzmacnia kości, zwłaszcza u kobiet po menopauzie.

To całkiem nowe odkrycie. Przez długi czas wierzono, że szkielet można wzmacniać tylko w takich okolicznościach, w których kości i stawy są mocno obciążone. Jednak niedawne badania na szczurach opublikowane w "Journal of Applied Physiology" podważyły to przekonanie.

Obserwowano trzy grupy zwierząt - jednym aplikowano trening na bieżni, drugim - w basenie, jeszcze innym pozwalano wieść kanapowy styl życia i nie zachęcano ich do ćwiczeń. Największy przyrost mineralnej gęstości kości (BMD - bone mineral density) zanotowano w grupie biegającej, jednak kondycja kości pływaków była również lepsza niż w kanapowej grupie kontrolnej.

Zobacz: Jak szybko schudnąć? [5 SPOSOBÓW]

Pływanie przynosi ulgę w bólach pleców i zwiększa gibkość

4. Przynosi ulgę w bólach pleców.

Tureckie, belgijskie i szwedzkie badania przekonują, że ćwiczenia w wodzie przynoszą najwięcej korzyści w łagodzeniu bóli kręgosłupa. Gimnastyka w wodzie zmniejsza nacisk na kręgosłup, wspomaga rozluźnienie mięśni i poprawia ruchomość stawów, jest szczególnie polecana w ciąży jako lekarstwo na ból pleców.

5. Zwiększa gibkość i zwinność.

W odróżnieniu od typowych ćwiczeń wykonywanych przy różnych urządzeniach na siłowni, które zazwyczaj obciążają pewną konkretną grupę mięśni, pływanie jest wysoce ogólnorozwojowe.

Wymaga wykonywania szerokiego zakresu ruchów jednocześnie, co pomaga w utrzymaniu elastyczności stawów i więzadeł. Ramiona zataczają szerokie ruchy, biodra poruszają całą długością nóg, głowa i kręgosłup wykonują serie skrętów.

Zobacz: Chcesz mieć super ciało? Biegaj!

. . FOT. 123RF

Pływanie spala nadmiar tłuszczu i ćwiczy układ oddechowy

6. Spala nadmiar tłuszczu.

Każdy wie, że pływanie jest świetnym sposobem spalania kalorii, ale nie wszyscy zdają sobie sprawę, jak świetnym. Tymczasem na basenie możemy zużyć tyle energii co podczas skoków przez płotki. 10 minut pływania żabką pochłania 60 kcal, na grzbiecie - 80 kcal, kraulem - 100 kcal, a motylkiem - nawet 150 kcal. Dla porównania: 10 minut biegu pozwala spalić 100 kcal.

No i podczas pływania pot nie zalewa nam oczu.

7. Ćwiczy układ oddechowy.

Pływanie zwiększa objętość płuc i uczy poprawnych technik oddychania. Oddychanie podczas pływania staje się ćwiczeniem, które usprawnia mięśnie poruszające przeponę, gdyż większy opór i nacisk wody wymagają silniejszego wydychania powietrza. Badania opublikowane w "Indian Journal of Physiology" wskazują, że pływacy mają większą pojemność oddechową od biegaczy.

Zobacz: Trampolina dla zabawy i odchudzania

Pływanie łagodzi stres i zmniejsza objawy astmy

8. Łagodzi stres i zwalcza depresję.

Mówi się często o euforii biegacza, ale pływanie daje identycznego endorfinowego kopa. Oprócz wyrzutu hormonu szczęścia pływanie dzięki rozciągnięciu mięśni połączonemu z głębokim, rytmicznym oddychaniem daje podobny efekt relaksacyjny jak ćwiczenia jogi. Woda zagłusza zewnętrzne odgłosy, co sprzyja skupieniu bliskiemu medytacji, a delikatny masaż opływającą wodą sprzyja rozluźnieniu.

9. Zmniejsza objawy astmy powysiłkowej.

Nic nie jest tak deprymujące jak trudności ze złapaniem oddechu. Na siłowni ćwiczymy w duchocie i wysuszonym powietrzu, bieganie na dworze wiąże się z kolei z atakiem pyłków i innych alergenów. Chodząc na basen, astmatyk oddycha nawilżonym, przyjaznym dla dróg oddechowych powietrzem.

Zobacz: Ewa Chodakowska: Bikini. Program treningowy, który spala tłuszcz w 4 tygodnie? [TEST]

Sporty wodne. Sporty wodne. fot. Shutterstock

Pływanie sprawia, że mądrzejesz i cofa zegar biologiczny

10. Sprawia, że mądrzejesz.

Według "Journal of Physiology" podczas zanurzenia w wodzie aż o 14 proc. wzrasta intensywność przepływu krwi w naczyniach mózgowych.

11. Cofa zegar biologiczny.

Wiek biologiczny regularnie pływających ludzi jest do 20 lat niższy, niż można by to wnioskować z ich dowodów osobistych. Pływanie sprawia, że ciśnienie krwi, poziom cholesterolu, wydajność układu krążenia, ośrodkowy układ nerwowy, funkcjonowanie poznawcze, masa mięśniowa i biochemia krwi pozostają młodsze niż metryka.

Być może z tego powodu zawody w pływaniu, np. amerykański Masters Swimming, mają kategorie wiekowe dla 100- i 104-latków.

Zobacz: Ćwiczenia na biceps - jak ćwiczyć w domu? [Trening Hantlami]

Więcej o: