Długi sen zwiększa ryzyko otyłości

Nieodpowiednia ilość snu sprzyja napadom głodu i odkładaniu się tkanki tłuszczowej, ale okazuje się też, że zbyt długie spanie negatywnie wpływa na nasze zdrowie i sylwetkę.

Wydaje się, że w naszych czasach problemem jest raczej brak snu. Jesteśmy zabiegani, zestresowani, często nie potrafimy zadbać o prawidłową higienę nocnego wypoczynku, a jak wiadomo - zbyt mała ilość snu zwiększa m.in. ryzyko depresji i otyłości.

Niestety, długi sen też nie jest dla nas zdrowy. Dane z American Cancer Society wykazały, że spanie przez dłuższy czas powyżej 7,5 godzin dziennie zwiększa ryzyko śmiertelności o 5%. Naukowcy cały czas prowadzą badania na ten temat.

Jaka jest odpowiednia ilość snu?

Eksperci są zgodni w tym, że sen ma zbawienny wpływ na zdrowie i urodę. "Zdrowy, zrównoważony styl życia nie ogranicza się do diety i fitnessu - kiedy i jak śpicie jest tak samo ważne jak to, co macie na talerzu i jak ćwiczycie"- mówi dr Safwan Badr, znany specjalista i ekspert snu.

Ilość snu zależy od wieku i poziomu aktywności, a także od ogólnych nawyków zdrowotnych i stylu życia. Na przykład, w okresach stresu lub choroby, możemy czuć zwiększoną potrzebę snu, jednak naukowcy nadal uznają, że optymalny czas potrzebny na nocną regenerację mieści się w granicach 7-9 godzin .

Poświęcanie więcej ilości czasu na spanie może być powodem wielu chorób. Jeśli trwa przez dłuższy czas, możemy zacząć się niepokoić. Lista negatywnych konsekwencji zdrowotnych obejmuje cukrzycę, choroby serca, zwiększa częstotliwość występowania bólów głowy, a także może prowadzić do nadwagi! Długi sen zaburza przemianę materii, zużywając wszystkie zasoby energetyczne organizmu (ilość glikogenu wystarcza na 8-9 godzin), to dlatego często budzimy się niewyspani, mimo tego, że spędziliśmy w łóżku 12 godzin.

jj Źródło danych: www.webmd.com; www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed Źródło danych: www.webmd.com; www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed

Wychodzi na to, że w spaniu, tak samo jak w diecie, musimy zachować umiar.

WIĘCEJ PODOBNYCH HISTORII ZNAJDZIESZ TUTAJ

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.