Medytacja: trening uważności

To szczególny rodzaj treningu, idzie bowiem o to, by nie robić NIC. Czy też robić NIC... A gdy umysł pogrąża się w medytacji, korzysta też ciało: odpręża się i jednocześnie wzmacnia. Spróbuj - to prostsze, niż myślisz.

Medytacja to prawdziwa "oczyszczająca kąpiel" dla umysłu i ciała, którą docenią zwłaszcza ci, którzy żyją w pospiechu, niepewni siebie i swych życiowych celów. Medytacja wycisza, poprawia pamięć i koncentrację, uwalnia od natrętnych myśl, ułatwia pozbycie się nawyku rozpamiętywania przeszłości i ciągłego wybiegania myślą w przyszłość. Medytując, starasz się po prostu być tu i teraz, jako uważny obserwator. Nic więcej.

Istotą medytacji jest uspokojenie umysłu, wyzbycie się choćby na krótko wszelkich myśli, wrażeń i dążeń. Nie chodzi o to, by wyłączyć umysł (w praktyce jest to niemal niemożliwe), lecz obserwować pojawiające się odczucia, nie skupiając się na żadnym podsuwanym przez umysł wyobrażeniu. By medytować, nie musisz układać ciała w kwiat lotosu ani nawet zamykać oczu, nie jest ci też potrzebna całkowita cisza. Niczego sobie nie narzucaj - i niczego nie oczekuj. Usiądź sobie wygodnie albo się połóż i spokojnie oddychaj. Powtarzaj to przez 7-10 minut, rano i wieczorem. To wszystko.

Dodatkowe korzyści: medytacja m.in. łagodzi też stres i ból oraz problemy ze snem, poprawia odporność fizyczną i psychiczną, reguluje ciśnienie krwi i poziom insuliny, pomaga uwolnić się od uporczywych bólów głowy i depresji.

Dla ciekawych:

najprościej wyłożona istota medytacji w interpretacji Osho

kilka filmów ułatwiających rozpoczęcie praktyki

Dołącz do nas na Facebooku

Więcej o: