Komfort stóp

Skóra stóp jest szczególnie narażona na specyficzne rodzaje problemów i schorzeń. Doskonale zdają sobie z tego sprawę osoby systematycznie trenujące. Co zatem robić, by mieć zdrowe i ładne stopy?

W przypadku osób trenujących większość pojawiających się problemów związana jest z oddziaływaniem czynników mechanicznych - stopy muszą tolerować buty, które nie zawsze są dobrze dopasowane, sprzyjają obfitemu poceniu się stóp i narażają je na kontakt z chorobotwórczymi drobnoustrojami.

Regularna pielęgnacja to podstawa Działania profilaktyczne mogą uchronić przed wieloma schorzeniami. Skóra stóp ma tendencję do rogowacenia. Ścieranie martwej warstwy naskórka za pomocą pumeksu, czy tarki powinno stać się nawykiem każdego, kto często wkłada na nogi sportowe obuwie. W przeciwnym razie ryzykujemy nie tylko nieestetycznym wyglądem stóp, ale też bolesnym pękaniem skóry. Codziennie, po dokładnym umyciu i osuszeniu stóp powinno się w ich skórę wmasować lekki krem , o właściwościach nawilżających i natłuszczających. Po wmasowaniu można założyć na noc cienkie, bawełniane skarpetki, które ułatwią wchłonięcie kosmetyku. Preparaty tego typu zawierają dodatkowo składniki przeciwgrzybicze i chronią przed nadmierną potliwością. Warto wypróbować kąpiel w ciepłej oliwie , która nawilży stopy. Raz na jakiś czas warto wybrać się do kosmetyczki na profesjonalny pedicure.

Nadmierna potliwość Jeśli twoim problemem jest nadmierna potliwość powinieneś pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Przede wszystkim stóp nie należy myć w gorącej wodzie, ponieważ wysoka temperatura dodatkowo zwiększa potliwość. Najlepiej stosować letnie kąpiele i spłukiwać stopy chłodną wodą. Po każdej kąpieli czy wyjściu z basenu należy dokładnie osuszyć stopy. Założenie skarpetek nawet na lekko wilgotną skórę sprzyja rozwojowi grzybicy. Każda ćwicząca osoba powinna rozważyć możliwość stosowania przeciwpotowych wkładek do butów lub zasypki z talkiem. Warto wypróbować także antyperspiracyjne dezodoranty przeznaczone do odświeżania wnętrza obuwia oraz ich wersję do stosowania bezpośrednio na stopy. Zmniejszają one wydzielanie potu, działają bakterio- i grzybobójczo, jednocześnie zapobiegając nieprzyjemnemu zapachowi.

Odpowiednie obuwie! I nie chodzi tu jedynie o obuwie sportowe, którego odpowiednie dobranie jest podstawą! Buty nie mogą ani za małe, ani za wąskie. Podczas treningów nasze stopy są dodatkowo obciążone. W końcu to na nich spoczywa dźwiganie ciężaru całego ciała. Na co dzień należy się wystrzegać butów z wąskim czubkami (niezależnie od tego, czy akurat są one w sezonie modowym hitem!), zaś obuwie na wysokim obcasie (to akurat dotyczy tylko kobiet), zakładać tylko na ważne okazje. Noszenie wysokich i wąskich butów może doprowadzić nie tylko do powstania bolesnych halluksów, ale tez żylaków i problemów z kręgosłupem. Warto pamiętać, by zmieniać obuwie w ciągu dnia. Przede wszystkim chodzi o obciążanie różnych, a nie ciągle tych samych fragmentów stopy.

Dołącz do nas na Facebooku

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.