Co daje rozciąganie mięśni przed treningiem? A co daje rozciąganie mięśni po treningu? Rodzaje rozciągania

Rozciąganie to kluczowy element każdego treningu. Nie możemy o nim zapominać pod żadnym pozorem. Ciało wymaga odpowiedniego przygotowania, kiedy szykujemy się do wzmożonego wysiłku fizycznego. Forma rozciągania może być różna. Jest wiele opcji. Jaką wybrać? Poznaj rodzaje rozciągania i dowiedz się, co daje rozciąganie mięśni przed, a co po treningu.

Co daje rozciąganie mięśni przed treningiem?

Warto dowiedzieć się, co daje rozciąganie mięśni przed treningiem, szczególnie jeśli ćwiczymy intensywnie i planujemy wdrożyć nowy plan treningowy. Choć nie wszyscy popierają rozciąganie mięśni przed treningiem, argumentując to gorszymi wynikami w kolejnym etapie ćwiczeń, to taki rodzaj stretchingu ma naprawdę wiele korzyści.

Na początek warto wymienić swego rodzaju zabezpieczenie, profilaktykę przed kontuzjami. Choć nie popierają tego żadne badania naukowe, to rozciąganie przed treningiem działa na mięśnie korzystnie. Niejaki doktor Daniel Perles przeprowadził badania, podczas których udowodnił, że czynnikiem, który wpływa na większe ryzyko urazów była raczej zmiana dotychczasowej praktyki. Oznacza to, że jeśli ktoś się rozciągał przed treningiem, a nagle tego zaniechał, to właśnie u niego jest większe ryzyko kontuzji.

Rozciąganie jest więc bardzo indywidualną kwestią. Ściśle wiąże się z naszymi nawykami, wypracowanymi przez lata czy nawet miesiące treningów. To, czy rozciągać się przed treningiem, zależy od nas. Jednak rozciąganie mięśni po treningu jest już konieczne u wszystkich? Dlaczego? Dowiedzmy się więc, co daje rozciąganie mięśni po treningu.

Co daje rozciąganie mięśni po treningu?

Bezsprzecznie rozciąganie mięśni po treningu jest najlepszym z możliwych rozwiązań. Tak powinniśmy kończyć każdy trening. Rozluźnienie spiętych mięśni przyniesie ulgę, a dodatkowo, o ile nie jest najważniejsze, przyspieszy proces regeneracji.

Rozciąganie mięśni po treningu wpływa na poprawę krążenia. Chroni nas więc przed ryzykiem wystąpienia dokuczliwych zakwasów następnego dnia. Ma także jeszcze jedną zaletę, o której rzadko się mówi. Mianowicie obniża poziom stresu. Te powolne ćwiczenia rozluźniają, odprężają ciało, pomagają także zapanować nad oddechem i uspokoić cały organizm. Po wysiłku pomogą nam „ostudzić” mięśnie, a regularnie wykonywane pozwolą popracować nad lepszą koordynacją ruchową i ruchomością stawów.

Nie zapomnijmy także o tym, że rozciąganie mięśni po treningu uelastyczni i ujędrni mięśnie, a więc sprawi, że nasze ciało będzie smuklejsze i to bez nadmiernie uwydatnionej tkanki mięśniowej.

Rodzaje rozciągania mięśni

Rozciąganie ma tyle zalet, że warto dowiedzieć się, jak robić to właściwie. Na początek zapoznajmy się z rodzajami rozciągania mięśni. Pierwszym rodzajem rozciągania mięśni jest rozciąganie statyczne. Tu możemy wyróżnić rozciąganie statyczne, easy stretching oraz rozciąganie odprężone. Głównymi zadaniami tego rodzaju rozciągania jest odprężenie i rozluźnienie.

Drugą metodą rozciągania mięśni jest rozciąganie izometryczne. Mamy tu do czynienia ze stretchingiem po uprzednim napięciu mięśni, stretchingiem sportowym i proprioceptywnym torowaniem nerwowo-mięśniowym. To połączenie intensywnego rozciągania, takiego na granicy bólu wraz z fazami odpoczynku.

Najpopularniejsze jest chyba rozciąganie dynamiczne – bierne i aktywne. O ile biernego nie polecają specjaliści, ponieważ gwałtowne ruchy nie podnoszą elastyczności, a raczej podnoszą ryzyko kontuzji i usztywniają mięśnie, o tyle rozciąganie dynamiczne aktywne jest szczególnie polecane. Zostańmy więc przy nim chwilę dłużej.

Jak wygląda stretching dynamiczny?

Zastanawiasz się, jak wygląda stretching dynamiczny? I czy jest on na pewno dla ciebie? Ten rodzaj rozciągania skupia się wokół ruchów wielopłaszczyznowych. Oznacza to dużo krążeń, wymachów, rotacji w różnych kierunkach. Ważne, aby wszystko wykonywać w pełnym zakresie danego stawu.

Kiedy jakie rozciąganie?

To, kiedy jakie rozciąganie robimy, zależy głównie od nas. Jeśli jednak chcemy rozciągać się przed treningiem, warto pomyśleć tu o stretchingu dynamicznym. Natomiast po aktywności fizycznej zdecydowanie zaleca się stretching statyczny.

Więcej o: