Aplikacje mobilne coraz bardziej popularne
Rok 2012 był przełomowym okresem w temacie instalacji aplikacji Sport& Fitness. Szacowana globalna liczba aplikacji mobilnych dostępnych do pobrania przez użytkowników marketów (AppStore, Google Play, Windows Phone Marketplace) wyniosła na koniec 2012 roku 1,8 miliarda. W podanej liczbie około 50 tysięcy stanowią aplikacje z kategorii Sport& Fitness. Z tego typu produktów korzysta aktywnie ponad 500 milionów użytkowników. Najpopularniejsze to aplikacje dotyczące sposobu odżywiania i diety, personalnych planów treningowych i liczników kalorii.
Główne typy aplikacji poszukiwane w App Store, Google Play i Windows Phone Marketplace w kategorii Sport& Fitness, to:
- Aplikacje z motywatorem do działania (np. Nike+ Running; RunKeeper),
- produkty z funkcją licznika kilometrów/ dystansu (np. Endomondo; FitBit),
- spersonalizowane programy dietetyczne (np. MyFitnessPal; Meal Snap),
- aplikacje zawierające dedykowane zestawy ćwiczeń (np.Touch Fit; P90X).
Jak podaje agencja IHS do lipca 2013 roku 231 milionów instalacji aplikacji z kategorii Sport& Fitness została wygenerowana przez następujące produkty:
www.superraps.pl aplikacje mobilne fitness www.superraps.pl aplikacje mobilne fitnessPopularność aplikacji w USA
Jeżeli chodzi o popularność poszczególnych aplikacji, rankingi na całym świecie niespecjalnie się różnią. Wyjątkiem są aplikacje wyprodukowane przez lokalnych developerów. Najbardziej popularny i wiarygodny ranking aplikacji przygotowuje agencja badawcza Distimo. Kategorię znaną u nas jako Sport & Fitness, Distimo definiuje jako Healthcare& Fitness. Firma prezentuje dane globalne, prezentowane w niniejszym raporcie dane dotyczą najbardziej reprezentatywnego rynku USA. W zestawieniu z lipca 2013 najpopularniejsze aplikacje dla platform AppStore, Google Play i Windows Phone Store to między innymi.
Aplikacje mobilne w Polsce
Polski sektor aplikacji mobilnych z kategorii Sport& Fitness rozwija się równolegle do trendów globalnych. Wzrasta wraz z modą na fitness i zdrowy styl życia. Rynek cechuje się ogromnym potencjałem i wciąż daleko do nasycenia, w porównaniu do innych krajów. W Polsce 3 proc. osób regularnie korzysta z usług klubów fitness (średnia europejska to 14%). IHRSA szacuje, że roczne przychody z tego biznesu w Polsce to 430 miliony dolarów. Według szacunków firmy Star Fitness SA część dystrybucyjna (dostawcy sprzętu do klubów fitness) warta była w 2012 roku około 80 mln złotych, a konsumencka (kluby fitness i ich członkowie) ponad 2,3 mld złotych. Eurobarometr Komisji Europejskiej wskazuje, że wartość branży rynku sport& fitness w Polsce wynosi ponad miliard złotych.
Moda na sport
Jak wygląda potencjał rynku aplikacji sportowych w Polsce? Dane nie są usystematyzowane, ale wystarczy przejrzeć profile znajomych w serwisach społecznościowych. Większość osób uległa modzie na sport, aktywnie przy tym korzysta z aplikacji mobilnych. Zdecydowanymi dominantami w tej kategorii są aplikacje zagraniczne, dostępne w polskiej wersji językowej: Nike+, Endomondo, RunKeeper, Reebok Fitness. Na pewno warto zwrócić uwagę na produkcje firmy Caynax, jeden z tytułów: Ab workout A6W zanotował w Polsce ponad 1 milion pobrań.
Jak wyróżnić się wśród aplikacji health & fitness, kiedy codziennie do sklepów dodawane są setki nowych? Na to pytanie odpowiada Streetquest - Run A Game , polska aplikacja dla miłośników sportu, która od listopada 2012 dostępna jest w Google Play i od kwietnia 2013 w Appstore. Dostępna jest już w 7 wersjach językowych. Twórcy Streetquest przełamali konwencję typowej aplikacji do biegania, łącząc trening z grą miejską, dzięki której użyt- kownik otrzymuje możliwość rywalizacji z przeciwnikami z każdego zakątka świata, w czasie rzeczywistym. Wystarczy wybrać event, w którym chce się wziąć udział. Dodatkowo dla posiadaczy telefonów z systemem Android dostępne są off-line'owe questy, które pozwalają urozmaicić trening i zarobić dodatkowe punkty. W ostatnim czasie do gry została dodana funkcjonalność widoku 3D w mapach oraz powiadomienia odnośnie zbliżających się eventów i gier, rozgrywanych przez znajomych. Twórcy stale pracują nad aplikacją w oparciu o feedback użytkowników.
Ciekawym przykładem z sektora polskich aplikacji jest MOVE! Bike Computer (ponad 500 tys. pobrań z Google Play). Dosyć innowacyjne podejście zaprezentowali twórcy aplikacji Vitalia Starter - aplikacja dostępna jest bezpłatnie dla użytkowników serwisu Vitalia, w ramach uczestnictwa w programie, posiadacze aplikacji otrzy- mują spersonalizowane programy dietetyczne i treningowe. Sporą liczbę pobrań, jak na polskie warunki (prawie 80 tysięcy w Google Play), zanotowała aplikacja Moje Trasy . Widać tu wyraźną inspirację produkcjami zagranicznymi, ale to dobre wzorce.
Raport pochodzi ze strony: www.superraps.pl, przygotowali go: Dariusz Adamczyk i Tomasz Cieślak.