Dlaczego nie chudniesz?



Wiele osób zmaga się z nadwagą z mizernym skutkiem. Czasami dzieje się tak dlatego, że nie ćwiczą tyle ile powinni, albo dlatego, że niewłaściwie się odżywiają. Zdarza się jednak, że mimo zastosowania się do wszelkich zaleceń dietetyków i trenerów fitness, waga stoi w miejscu. Co może być tego przyczyną?

Powodów takiego stanu rzeczy może być wiele i trudno znaleźć jednoznaczną odpowiedź na to pytanie. Podpowiemy jednak, gdzie szukać przyczyny...

Stres

Długotrwały stres powoduje, że organizm przestawia się na tryb oszczędzania kalorii. Produkowany jest wtedy hormon kortyzol, który zwiększa apetyt i sprzyja odkładaniu się tkanki tłuszczowej oraz utrudnia organizmowi dostęp do niej, jako do źródła energii.

Depresja

Wiele leków antydepresyjnych sprzyja przybieraniu na wadze lub utrudnia odchudzanie - aż 25% ludzi zgłasza tego typu problemy. Jeśli leczysz farmakologicznie depresję i masz kłopot z utrzymaniem prawidłowej masy ciała, albo ze schudnięciem, zgłoś się do swojego lekarza i porozmawiaj z nim o możliwości zmiany leku na inny.

Sterydy

Przeciwzapalne leki sterydowe mogą zatrzymywać w organizmie wodę, a także zwiększać apetyt. Nasilenie tych dolegliwości zależy zwykle od przyjmowanej dawki leku i czasu jego stosowania. Czasami zdarza się, że ludzie zażywający tego typu preparaty obserwują, że ich figura ulega zmianie - organizm zmienia miejsce, w którym gromadzi tłuszcz.

Inne leki

Jest wiele leków, które wpływają na masę ciała. Należeć do nich mogą np. preparaty przeciwmigrenowe, regulujące ciśnienie krwi, pomagające ludziom cierpiącym na chorobę dwubiegunową, czy schizofrenię. Dlatego w przypadku ich przyjmowania, warto porozmawiać z lekarzem.

Niedoczynność tarczycy

Zbyt mała ilość hormonów tarczycy może powodować uczucie zmęczenia, słabość, uczucie zimna i... tycie. Dzieje się tak dlatego, że na skutek niedoboru pewnych hormonów metabolizm zwalnia. Dlatego trudności z pozbyciem się nadwagi lub tycie pozornie bez przyczyny, mogą wskazywać na problemy z tarczycą.

Syndrom Cushinga

Jest to nadmiar jednego z hormonów - kortyzolu. Może być wywołany stosowaniem leków przeciwastmatycznych lub przeciwreumatycznych, ale też zaburzeniami w wydzielaniu adrenaliny. Objawami syndromu Cushinga jest tycie w obrębie twarzy, karku, pleców, talii.

Zespół policystycznych jajników

Zaburzenie to skutkuje zaburzeniami hormonalnymi, objawiającymi się nadmiernym owłosieniem, wypryskami na twarzy i tendencją do tycia lub trudności w odchudzaniu. Tłuszcz, w takim przypadku, najczęściej kumuluje się w obrębie brzucha.

Brak snu

Niedostatek snu niesie ze sobą kilka konsekwencji dla figury. Po pierwsze, późne chodzenie spać sprzyja wieczornemu podjadaniu, a po drugie nie wpływa korzystnie na system hormonalny organizmu. Skutkiem zaburzeń w wydzielaniu hormonów może być zwiększony apetyt i z opóźnieniem pojawiające się uczucie sytości.

Rzucanie palenia

Rozstanie z nałogiem zwykle nie jest łatwe i towarzyszy mu zwiększony apetyt zwłaszcza na pokarmy słodkie i tłuste, spowolnienie metabolizmu, wyostrzony smak i węch sprzyjające sięganiu po jedzenie. Odchudzanie i rzucanie palenia jednocześnie jest więc trudne, ale nie niemożliwe - wszystko zależy od siły woli.

Antykoncepcja

Okazuje się, że stosowanie antykoncepcji i wskutek tego tycie to mit - nie ma na to naukowych dowodów. Prawdą jest natomiast, że niektóre kobiety skarżą się, że przyjmowanie pigułek powoduje zatrzymywanie wody w organizmie. Jest to jednak zwykle przejściowa niedogodność. Stosujesz antykoncepcję i nie chudniesz, mimo ćwiczeń i diety? Jeszcze raz przyjrzyj się temu, co jesz, i zastanów się, czy na pewno ćwiczysz wystarczająco intensywnie i często.

Więcej o: