Większy widelec - szczuplejsze biodra!

Najprostsza strategia odchudzająca? Kupić większe sztućce. Konsumowanie pokaźniejszych kęsów, co można osiągnąć nabierając jedzenie większą łyżką lub widelcem sprawia, że zjada się mniej.

Uwaga, uwaga: prezentujemy nową koncepcję odchudzania! Naukowcy z University of Utah w USA, Arul i Himanshu Mishra oraz Tamara M. Masters, przeprowadzili tzw. badania terenowe w popularnej w okolicy restauracji serwującej włoską kuchnię. Do zamawianych tam posiłków obsługa podawała sztućce w dwóch rozmiarach, co przełożyło się na wielkość zjadanych przez klientów kęsów. Okazało się, że osoby posługujące się większymi widelcami zjadały mniej od ludzi jedzących małymi sztućcami!

Co jest przyczyną tego zaskakującego zjawiska? Amerykanie doszli do wniosku, że to szczególne konsumpcyjne "sprzężenie zwrotne" może być spowodowane tym, iż uczucie sytości pojawia się w mózgu z opóźnieniem. Zanim się ono pojawi - a trzeba na nie poczekać ok. 20 minut - decydujące dla oceny poczynionych postępów są wskazówki wzrokowe: jedzący rejestrują po prostu tempo, w jakim wymiatają potrawę z talerza.

By sprawdzić, czy tak faktycznie jest, dociekliwi badacze przeprowadzili dalsze eksperymenty. W rezultacie, dalej dyskretnie podglądając jedzących stwierdzili, że gdy wyjściowa porcja jest objętościowo solidna, osoby posługujące się małymi widelcami zjadały znacznie więcej od klientów, którym podano duże sztućce. Ale gdy ludziom serwowano w restauracji skromne na oko porcyjki, rozmiary widelców nie przełożyły się na różnice w ilościach zjadanego pokarmu. Co jeszcze ciekawsze, gdy opisany wyżej eksperyment kulinarny przeniesiono do uczelnianego laboratorium, dysponenci małych widelców konsumowali mniej od osób posługujących się dużymi widelcami!

Tę pozorną sprzeczność naukowcy tłumaczą tym, iż posilającym się w warunkach laboratoryjnych ludziom przyświecał po prostu inny cel. Oficjalne zaproszenie do wzięcia udziału w naukowym badaniu zmieniło sens zasiadania do posiłku, co przełożyło się na wielkość zjadanych porcji. Konsumując pod okiem naukowców, ludzie robili to bardziej świadomie, z większą uwagą - nie przyszli tam przecież po to, by po prostu się najeść, tak jak w restauracji...

Kupno pokaźniejszych sztućców może więc nie wystarczyć, by jeść nimi mniej - trzeba jeszcze zapomnieć, dlaczego się ten zakup zrobiło!

źródło: "Journal of Consumer Research"

Dołącz do nas na Facebooku

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.