Jak zdrowo układać jadłospis

Zbilansowany jadłospis, czyli piramida żywieniowa została opracowana w latach 90. W 2005 roku została zmodyfikowana. Zbiór podzielony jest w taki sposób, by informować, jakie są podstawy zdrowego żywienia, w czym zachować umiar, a czego unikać.

Szkoda, że wciąż tak niewiele osób zwraca uwagę na opracowaną parę lat temu piramidę żywieniową. Z pewnością przestrzeganie jej wpłynęłoby korzystnie nie tylko na nasze zdrowie, ale przede wszystkim na sprawniejsze kontrolowanie wagi.

Aktywność fizyczna To szczebel numer jeden. Nie trzeba chyba wyjaśniać dlaczego. Systematycznie uprawianie sportu pozwala na zachowanie szczupłej sylwetki, wzmacnia gorset mięśniowy, poprawia krążenie, pozwala uniknąć wielu chorób i poprawia samopoczucie. To oczywiście nie wszystko. Prawie każdy wie, że ćwiczyć powinien, często jednak brak nam determinacji, bo zawsze znajdzie się coś ważniejszego. Sport stanowi swego rodzaju hobby. Nie znam osoby, która rozpoczynając dłuższą przygodę z konkretną dyscypliną, po jakimś czasie nie zaczęłaby jej traktować jako jednej z elementarnych części swego życia.

Produkty zbożowe, pełnoziarniste Wbrew pozorom nie jest to tylko pieczywo. W grupie tej znajdziecie między innymi: kasze, otręby, makarony razowe, dziki ryż, czy płatki owsiane. Dla ciekawostki można dodać, że płatki owsiane powinny zagościć na stałe w naszym jadłospisie (szczególnie śniadaniową porą). Osoby, regularnie spożywające rano płatki śniadaniowe zjadają w ciągu dnia mniej tłuszczów i cukru, a dostarczają sobie więcej białka i istotnych mikroelementów .

Poza tym - produkty zbożowe powinny stanowić nasze główne źródło energii, a jednocześnie stać się podstawą dobrze zbilansowanej diety.

Owoce i warzywa Mówi się, że są słodkie i kaloryczne, nie zmienia to jednak faktu, że nie powinniśmy o nich zapominać. Są źródłem wielu cennych witamin i minerałów. To źródło zdrowej energii. Poza tym nie ma co przesadzać z tymi kaloriami. Jedne owoce mają więcej cukrów prostych, inne mniej. Należy po prostu zachować umiar, nie rezygnując z nich zupełnie. Za to warzywa możemy zjadać w niemal nieograniczonych ilościach. Ich porcja może znajdować się w każdym posiłku. Możesz je jeść nawet 5 razy dziennie.

Nabiał Jogurty, maślanki, sery, czy kefir to przede wszystkim doskonałe źródło wapnia - budulca naszych kości i zębów oraz pełnowartościowego białka i witaminy B2. Ich obecność w organizmie jest bardzo ważna. Poza tym produkty te zawierają pełnowartościowe białko oraz witaminy. Sporna kwestia dotyczy mleka, bo o ile niektórzy są zdania, że stanowi najzdrowszy napój świata, również dla sportowców (mowa o tym nisko tłuszczowym), o tyle z innych źródeł dowiadujemy się, że nazywana jest białą trucizną. O tym, czy pić mleko, każdy musi zdecydować sam.

Orzechy oraz nasiona roślin strączkowych Nasiona takich roślin jak: fasola, groch, soja, soczewica również są źródłem białka i witamin oraz składników mineralnych. Orzechy z kolei to bogactwo nienasyconych kwasów tłuszczowych, których spożywanie ma niezwykle pozytywny wpływ na organizm. Są ważnym elementem energetycznym i budulcowym komórek. Wchodzą w skład zarówno fosfolipidów jak i glikolipidów. Bez tłuszczy człowiek nie mógłby funkcjonować ponieważ są one elementem budulcowym błon komórkowych.

Ryby, drób oraz jajka Potrawy rybne to jak wiadomo jedne z najbardziej wartościowych posiłków. Zawierają one pełnowartościowe białko - niezbędne nam do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poza tym są bogate w kwasy omega-3, które spowalniają proces starzenia się komórek. Olej z ryb poprawia sprawność mózgu, w tym zdolności poznawcze i psychiczne samopoczucie. Dzięki nim prawidłowo rozwija się ludzki układ rozrodczy oraz oddechowy. Znany jest też ze swych właściwości przeciwzapalnych oraz wspierających układ immunologiczny.

Oleje roślinne

Zaliczają się do nich:

- oliwa z oliwek,

- olej słonecznikowy,

- olej rzepakowy,

- a także kukurydziany, sojowy i arachidowy,

- pestki słonecznika, dyni, czy orzechy.

Produkty tego typu powinny znaleźć się w codziennym jadłospisie.

Na wierzchołku piramidy znajdziemy:

- czerwone mięso,

- masło,

- słodycze i produkty cukiernicze,

- słone przekąski.

Są one źródłami tłuszczów nasyconych, które nie są dla nas zdrowe. Dlatego lepiej jest spożywać te produkty sporadycznie. Z kolei słodycze i słone przekąski zawierają dużą ilość węglowodanów prostych - również szkodliwych dla naszego zdrowia, bo szybko podnoszą poziom insuliny i z łatwością przekształcają się w tkankę tłuszczową.

Podsumowując : w naszym codziennym jadłospisie, głównie powinny znajdować się produkty pochodzenia roślinnego (ok. 80%), nielicznie pochodzenia zwierzęcego. Wierzchołek, czyli najmniejszą część stanowią słodycze, których powinniśmy unikać. Cukier to wróg współczesnego człowieka, cichy zabójca, który powoduje nie tylko szereg chorób, ale prowadzi do otyłości. Oczywiście oprócz diety bardzo ważny jest też ruch, który jest podstawą dobrego zdrowia i samopoczucia.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.