60 sekund dla zdrowia

Minuta - tyle wystarczy, aby natychmiast poczuć się lepiej, odzyskać energię i zapomnieć o zmęczeniu. Wypróbuj sprawdzone sposoby na szybką regenerację sił witalnych.

1. Napij się wody. Nawet niewielki deficyt wody w organizmie może skutkować zmęczeniem. Dlatego, gdy następnym razem poczujesz się wyczerpany, wypij szklankę chłodnej wody.

2. Obróć się. Dzień w dzień siedzisz godzinami przed komputerem? Twój kręgosłup na tym traci - zmniejszają się przestrzenie między kręgami i pogłębiają jego naturalne krzywizny. To wszystko może powodować ból. Na szczęście w prosty sposób można ulżyć przeciążonym plecom, wykonując skręty tułowia. Siedząc przed komputerem, obróć górną część tułowia w prawo, trzymając biodra ustawione na wprost. Wytrzymaj w maksymalnym skręcie 30 sekund. Powtórz ćwiczenie w przeciwną stronę.

3. Odetchnij głęboko. Jak często myślisz o tym, aby spokojnie i głęboko oddychać? Zapewne bardzo rzadko, a szkoda. Kilka razy w ciągu dnia weź 5 głębokich wdechów, trwających 5 sekund każdy. Wydychaj powietrze 10 sekund. Natychmiast poczujesz, jak ciało ożywia się po otrzymaniu dodatkowej porcji tlenu.

4. Zrób 20 pajacyków. Spędzanie życia na siedząco to prosta droga do pogorszenia się stanu zdrowia. Dlatego kilka razy dziennie wstań i zrób 20 pajacyków. Tyle wystarczy, aby rozluźnić nieco spięte mięśnie i przyspieszyć krążenie krwi.

5. Uśmiechnij się. Nawet jeśli nie masz powodu do radości, zmuś się do uśmiechu. To najprostszy sposób, aby poprawić sobie nastrój, bo mózg nie odróżnia szczerego uśmiechu od wymuszonego i nastraja się pozytywnie. Nie zdziw się więc, gdy po chwili twój uśmiech stanie się naturalny i prawdziwy.

6. Wystaw twarz lub dłonie do słońca. Światło słoneczne stymuluje produkcję witaminy D, która wspomaga działanie systemu immunologicznego, prace serca, normalizuje ciśnienie krwi i poprawia nastrój.

7. Włącz muzykę. Ulubione rytmy poprawiają nastrój i wspomagają działanie systemu odpornościowego. Zyskasz dodatkowy bonus dla zdrowia, jeśli nie ograniczysz się do słuchania muzyki, ale będziesz też tańczyć.

8. Usiądź prosto. Przez minutę koncentruj się na tym, aby siedzieć prosto: dolny odcinek kręgosłupa powinien być lekko wygięty do przodu, łopatki ściągnięte w dół i do tyłu. Głowę ustaw nad klatka piersiową. W ten sposób odprężysz mięśnie pleców i odciążysz kręgosłup.

9. Wypisz swoje mocne strony. Zrób listę swoich zalet i przymiotów, nawet jeśli wśród nich mają znaleźć się błyszczące włosy i zgrabne nogi. Niewiarygodne, jak ten prosty zabieg poprawi twoje samopoczucie!

10. Zrób w 60 sekund tyle pompek, ile dasz radę. Silne mięśnie to nie wszystko. Najbardziej przydatna jest tzw. siła funkcjonalna, czyli taka, którą można wykorzystywać także poza siłownią. Pompki to idealne ćwiczenie funkcjonalne, bo wzmacnia nie tylko ręce i klatkę piersiowa, ale tez cały tułów.

11. Opowiedz dowcip. Może być głupi. Śmiej się z niego do rozpuku i poczuj, jak endorfiny zaczynają krążyć w twojej krwi.

12. Podnieś kogoś na duchu. Aby wprawić kogoś lepszy nastrój wystarczy szczery komplement, słowo uznania, albo zachęta do działania. Zawsze gdy sprawisz innym przyjemność, sam poczujesz się lepiej.

13. Umyj ręce. Czy wiesz, że klawiatura komputerowa potrafi być siedliskiem bakterii o większej sile rażenia niż deska klozetowa? Zabijając drobnoustroje na swoich dłoniach zmniejszasz ryzyko infekcji.

14. Zastosuj aromaterapię. Wąchając zapach świeżej mięty wpłyniesz kojąco na żołądek i dodasz sobie energii, a nutka jaśminu pozbawi cię smutku. Olejkiem aromatycznym możesz delikatnie posmarować ręce, a jego zapach będzie cię pobudzał dłużej niż minutę.

15. Użyj zmysłów. Przez 60 sekund bądź, tylko bądź. Słuchaj, patrz, wąchaj, wsłuchuj się w sygnały płynące z otoczenia i poczuj jak ogarnia cię błogi spokój.

Więcej o: