Chcesz schudnąć? Jedz na śniadanie jajka! Dlaczego jajka w diecie są wskazane?

Jajka przez pewien czas cieszyły się złą sławą. W latach 90. XX wieku dietetycy twierdzili, że powinniśmy jeść tylko jedno jajko w tygodniu. Wiele badań potwierdziło jednak, że to bzdura! Jajka są bardzo zdrowe i wykazują właściwości odchudzające. Warto jeść je na śniadanie. Poznaj najlepsze przepisy z jajkiem w roli głównej.

Dieta z jajek – właściwości i wartości odżywcze

Jajka w diecie są bardzo ważne. Przede wszystkim są niskokalorycznym źródłem łatwo przyswajalnego białka, a to powoduje, że są wskazane wszystkim, którzy uprawiają sport oraz osobom na dietach odchudzających. Dieta bogata w jajka dostarcza nie tylko białka. Produkt ten zawiera wiele cenny substancji odżywczych. Warto sobie uzmysłowić, że z jajek wykluwają się pisklęta. Oznacza to, że jedno jajko zawiera wystarczająco dużo substancji odżywczych, aby narodziło się nowe życie.

Jedno duże jajko zawiera tylko 80-90 kalorii. Dodatkowo znajdziemy w nim 8 g białka – przede wszystkim aminokwasy, w tym aminokwasy egzogenne, czyli te nieprodukowane przez ludzki organizm. W jajku znajduje się 6 g tłuszczów, a aż 70 proc. z nich to zdrowe tłuszcze nienasycone. Jeśli chodzi o zawartość węglowodanów, ta jest znikoma. Jajka zawierają mniej niż 1 g węglowodanów.

Dieta z jajek to więc dieta budulcowa. Białko buduje mięśnie, a pozostałe składniki uczestniczą w syntezie wielu hormonów. To niskokaloryczna dieta, więc można spożywać jajka bez obaw o przybranie na wadze.

Jajka w diecie odchudzającej

Tak jak już wspominaliśmy, jajka są niskokalorycznym źródłem białka, więc zdecydowanie nie tuczą. Na dodatek choć niskokaloryczne, zapewniają uczucie sytości przez dłuższy czas. Jajka w diecie odchudzającej powinny mieć więc szczególne miejsce. Warto włączyć je do dietetycznych śniadań. Jajka spożywane w godzinach porannych sprawią, że uda nam się zrezygnować z podjadania niezdrowych przekąsek. Bez problemu wytrzymamy do pory drugiego śniadania bez kalorycznych ciasteczek czy chipsów. Warto przy tym wspomnieć, że jajka w diecie odchudzającej pełnią także drugą rolę. Jajko podane na pierwszy posiłek sprzyja spalaniu tłuszczów. Dzieje się tak, ponieważ do jego strawienia potrzeba więcej energii niż w przypadku węglowodanów.

Kolejną zaletą jajek w diecie odchudzającej jest to, że nie musimy martwić się o niedobory witamin, minerałów czy pierwiastków. Jajka są bogate w wiele substancji odżywczych. Nie ma więc na co czekać, tylko koniecznie trzeba włączyć jajka do naszej diety odchudzającej! Poniżej znajdziecie śniadaniowe przepisy na jajka na diecie.

Jajka na diecie - przepisy

Dietetyczne śniadanie z jajkiem i awokado

Składniki: jedno awokado, dwa jajka, szczypta soli, szczypiorek, kromka pełnoziarnistego chleba

Przygotowanie: Umyj i przekrój na pół awokado. Nie obieraj ze skóry. Wydrąż pestkę. Jeśli jest potrzeba, pogłęb dołki po pestce. Wlej do nich żółtka. Posyp solą. Piecz około 12-15 minut w rozgrzanym do 180 stopni piekarniku. Podawaj z pieczywem.

Dietetyczne śniadanie z jajkiem - omlet

Składniki: trzy jajka, szczypta soli

Przygotowanie: Oddziel białka od żółtego. Ubij białka na sztywną pianę. Powoli dodawaj do niej wymieszane żółtka ze szczyptą soli. Delikatnie wymieszaj, najlepiej drewnianą łyżką. Wylej masę na rozgrzaną patelnię z odrobiną oliwy. Przykryj. Smaż pod przykryciem przez 7 minut. Nie przekręcaj. Wyłóż omlet na talerz i złóż na pół. Podawaj z ulubioną konfiturą.

Dietetyczne śniadanie z jajkiem – pasta

Składniki: trzy jajka, dwie łyżki jogurtu naturalnego, sól, pieprz, szczypiorek, pieczywo pełnoziarniste

Przygotowanie: Ugotuj jajka na twardo. Opłucz zimną wodą i zdejmij skorupki. Umyj ponownie i pokrój w drobną kosteczkę. Posól, popieprz. Wymieszaj z gęstym jogurtem naturalnym i Dodaj szczypiorek. Poddawaj z pełnoziarnistym pieczywem. Unikaj masła.

Dietetyczne śniadanie z jajkiem – babeczki

Składniki: trzy jajka, sól, pieprz, papryka i pomidor, pieczywo pełnoziarniste

Przygotowanie: Ubij jajka w całości. Wymieszaj z solą i pieprzem. Pokrój na kosteczkę papryką i pomidora. Wymieszaj wszystko razem. Przelej masę jajeczną do silikonowych foremek. Piecz przez 15-20 minut w rozgrzanym do 180 stopni piekarniku. Podawaj z pieczywem pełnoziarnistym.

Więcej o:
Copyright © Agora SA