Pomysły na dietetyczne potrawy z truskawkami w roli głównej

Co wam się kojarzy z najcieplejszą porą roku? Nam truskawki! Oczywiście oprócz słońca i wypadków nad morze. Truskawki można jeść na okrągło, więc powinniśmy szczególnie wykorzystać moment, kiedy są dostępne dosłownie wszędzie i to w atrakcyjnych cenach. Przedstawiamy nasze pomysły na dietetyczne dania z truskawkami.

Dlaczego warto włączyć truskawki do diety?

Truskawki są obłędnie smaczne. Do tego chyba nikogo nie trzeba przekonywać. A do tego to samo zdrowie! Zawierają dużo witaminy C, znajdziemy w nich witaminy z grupy A i E, a także masę składników przeciwzapalnych. Są cennym źródłem wapnia, fosforu, żelaza. Charakteryzują się właściwościami zasadotwórczymi, a to oznacza, że biorą czynny udział w procesach regulacji równowagi kwasowo-zasadowej.

Truskawki w diecie osoby aktywnej fizycznie

Niewiele osób wie, że dzięki temu, że są bardzo zdrowe, to stanowią doskonały element diety każdego sportowca. Osoby aktywne fizycznie potrzebują dużych dawek witaminy C. Dlaczego? Witamina C jest wyjątkowo silnym antyutleniaczem. A więc chroni nasze komórki i tkanki przed uszkodzeniami, mikrourazami, których doświadczamy podczas treningów.

Dodatkowo witamina C poprawia wchłanianie żelaza. Dzieje się tak, ponieważ witamina C bierze udział w powstaniu erytrocytów. Samo żelazo jak wiemy jest odpowiedzialne za hemoglobina, a ta transportuje tlen w krwioobiegu i mioglobinę, która przenosi tlen do mięśni.

Dietetyczne potrawy z truskawkami w roli głównej

Truskawki można jeść na surowo, można przygotować z nich obłędnie pyszne dania. Makaron z truskawkami, ciasto truskawkowe czy koktajl na bazie truskawek znają wszyscy. Ale nie ukrywajmy, nie są to szczególnie dietetyczne dania, które powinien jeść sportowiec czy osoba na diecie. Jak je „odchudzić”? I jakie inne dietetyczne przepisy na potrawy z truskawkami w roli głównej powinny zagości w naszej kuchni? Poniżej przedstawiamy kilka dietetycznych przepisów na dania z truskawkami.

Dietetyczny makaron z truskawkami

Składniki: dwie garści makaronu bezglutenowego, szczypta soli, dwie-trzy szklanki truskawek, mały kubeczek jogurtu naturalnego.

Przygotowanie: Ugotuj makaron według przepisu na opakowaniu. Umyj truskawki, wyjmij szypułki. Rozgnieć widelcem na talerzu, dodaj makaron i zalej jogurtem naturalnym. Gotowe!

Rada: To klasyczny przepis, ale zastąpienie makaronu pszennego bezglutenowym, a śmietany, twarogu jogurtem naturalnym znacząco obniża jego kaloryczność. Pamiętaj, nie dodawaj cukru! Truskawki i tak są słodkie.

Koktajl truskawkowy z nasionami chia

Składniki: trzy szklanki truskawek, dwie łyżki nasion chia, ewentualnie mleko kokosowe lub krowie 2 proc.

Przygotowanie: Zblenduj umyte i odszypułkowane truskawki na gładką masę. Dodaj nasiona chia i wymieszaj. Smacznego!

Rada: Zazwyczaj koktajl truskawkowy przygotowujemy na bazie mleka lub jogurtu. Dodajemy cukier i dekorujemy go bitą śmietaną. Bez tych dodatków będzie miał znacznie mniej kalorii.

Sałatka truskawkowa

Składniki: mix sałat, dwie szklanki truskawek, dwie garści fasolki szparagowej, garść orzechów nerkowca, łyżka jogurtu naturalnego, łyżeczka miodu, szczypta curry, szczypta gałki muszkatołowej, sól i pieprz do smaku

Przygotowanie: Fasolkę szparagową umyj, odetnij końcówki, ugotuj w lekko osolonej wodzie. Pokrój na mniejsze kawałki. Umyj sałatę. Truskawki odszypułkuj i umyj. Następnie pokrój na plasterki. Sałatę, fasolkę i truskawki przełóż do miski. Przygotuj sos. Jogurt naturalny wymieszaj z miodem, dodaj curry, sól, pieprz, odrobinę gałki. Polej dresingiem sałatkę.

Rada: Sałatka smakuje wybornie serwowana z grzankami. Jedz „czyste” grzanki, bez dodatku masła. Zawsze kilka kalorii mniej.

Truskawkowy chutney

Składniki: dwie łyżki oleju kokosowego, jedna laska cynamonu, kilka goździków, starty imbir (kawałek wielkości kciuka), solidna łyżka czarnej gorczycy, łyżeczka ostrej papryczki, cztery szklanki truskawek, dwie łyżki syropu klonowego.

Przygotowanie: Rozgrzej patelnię, rozpuść na niej olej kokosowy. Podsmaż laskę cynamonu wraz z goździkami. Dodaj gorczycę. Po chwili resztę składników. Duś wszystko na patelni przez około 20-30 minut. Truskawki nie powinny całkowicie się rozpaść.

Rada: Serwuj wraz z innymi owocami. Chutney truskawkowy rewelacyjnie sprawdzi się jako dip do owoców, a także jako dodatek do pieczonych ryb.

Więcej o:
Copyright © Agora SA