Lekkostrawne potrawy wigilijne? To możliwe!

Wszyscy wiedzą, że tradycyjne potrawy wigilijne nie należą do tych lekkich. Znamy jednak kilka trików, które sprawią, że będą bardziej przyjazne dla naszego żołądka i wątroby.

Zanim usiądziemy do wigilijnej kolacji, zwykle jest jeszcze cała masa rzeczy do zrobienia. Ostatnie porządki, pakowanie prezentów, przygotowywanie jedzenia... Efekt jest taki, ze przez cały dzień biegamy jak w ukropie, nie mamy kiedy zjeść i konając z głodu, kiedy wreszcie uda nam się usiąść do wigilijnej kolacji, rzucamy się na jedzenie bez opamiętania. A tradycyjne potrawy wigilijne na polskich stołach łączy fakt, że w większości są wysokokaloryczne i ciężkostrawne. Nasz układ pokarmowy zarzucony ogromną ilością ciężkostrawnego jedzenia w krótkim czasie nie radzi sobie z trawieniem, w efekcie czujemy się koszmarnie, pojawiają się wzdęcia, zgaga, mdłości, bóle brzucha. Lepiej ustrzec się przed takimi przyjemnościami w czasie świąt. Zobacz co zrobić, aby tradycyjne potrawy wigilijne były bardziej lekkostrawne. Postaw na wigilię light. 

Karp wigilijny w wersji light

Tradycyjnie smażymy karpia na oleju, a ponieważ sam w sobie jest dość tłusty, po takiej obróbce wręcz ocieka tłuszczem. Spora porcja takiej ryby, to duże obciążenie dla naszego układu trawiennego. Zdecydowanie lepiej jest upiec karpia w piekarniku, bez dodatku tłuszczu, za to w towarzystwie warzyw

Barszcz czerwony lub zupa grzybowa w wersji light

Niezależnie od tego, czy w twoim domu na wigilię serwuje się barszcz czerwony, czy zupę grzybową, zarówno jedną, jak i drugą można nieco "odchudzić". Przede wszystkim nie zabielaj zupy grzybowej śmietaną, obciąża wątrobę i ma mnóstwo kalorii. Jeśli zwykle zjadasz ją z łazankami, tym razem kup lub zrób je z mąki pełnoziarnistej. Zamiast uszek z farszem grzybowym do barszczu czerwonego, także postaw na łazanki. 

Pierogi z kapustą i grzybami

Maja mnóstwo kalorii, dlatego nie warto jeszcze dodatkowo odsmażać ich na maśle, jak to tradycyjnie robią nasze mamy i babcie. Zdecydowanie lepiej wrzucić je na kilka chwil do wrzątku. Zrezygnuj też z dodatku podsmażonej na maśle cebuli, jest bardzo ciężkostrawna, tłusta i kaloryczna. 

Kutia w nieco lżejszej wersji

Jeśli zwykle na twoim stole wigilijnym pojawia się kutia, miej się na baczności. To zdecydowanie najbardziej kaloryczna potrawa wigilijna, która jednocześnie nie należy do lekkostrawnych. Przygotowując kutię, zrezygnuj z dodatku masła. Nie wpłynie to znacząco na smak potrawy, ale nie "obciąży" jej dodatkowo. 

Postna

kapusta

z grzybami

To kolejna tradycyjna potrawa wigilijna. Jeśli chcesz, żeby w tym roku nie była tak ciężkostrawna, ogranicz w niej ilość grzybów. Obecność grzybów w tej potrawie to duże obciążenie dla naszego układu trawiennego. Przygotowując kapustę, poszatkuj grzyby drobniej niż zwykle, ale daj ich np. o połowę mniej. 

 

Jak widać, lekkostrawne potrawy wigilijne to oksymoron, ale można sprawić, żeby tradycyjne dania serwowane na tę wyjątkową kolację były bardziej lekkostrawne. jednocześnie warto pamiętać, żeby nie objadać się nimi bez opamiętania. nawet lekkostrawne potrawy w zbyt dużej ilości mogą nam zaszkodzić i popsuć samopoczucie. 

Więcej o: