Kotlety mielone - niepozorny rarytas

Często goszczą na naszych stołach- w towarzystwie ziemniaków i surówki z kapusty lub buraków. Znane są także jako klopsy, szczególnie w południowych regionach kraju. Przygotowuje się je niezwykle prosto, a jednocześnie zaskakują smakiem. Mowa o kotletach mielonych, które z powodzeniem zaspokajają głód nawet bardzo wybrednych smakoszy. Sprawdź kilka pomysłów na szybki i pyszny obiad z mielonymi w roli głównej!

Kotlety mielone - przepis

Gdy byliśmy dziećmi, rzadko kiedy cieszyliśmy się na ich widok na talerzu, licząc na bardziej wykwintne danie. Z czasem jednak większość z nas z pewnością zaczęła doceniać nie tylko smak, ale także łatwość i szybkość wykonania kotletów mielonych. Smakują doskonale zarówno w towarzystwie ziemniaków gotowanych jak i pieczonych, a także frytek czy kaszy. Do tego surówka, kiszony ogórek bądź oliwki, herbata, sok lub napój i sprytny obiad gotowy. Przepis na kotlety mielone jest banalny i wymaga zaledwie kilku składników. Jak zrobić kotlety mielone? Potrzebować będziesz:
-> mięsa mielonego (rodzaj zależy od indywidualnych preferencji)
-> kajzerkę
-> odrobinę wody lub mleka
-> jajko
-> czosnek i cebulę
-> bułkę tartą

Opcjonalnie przygotuj również suszone zioła, takie jak oregano, bazylię, cząber, tymianek i zioła prowansalskie. Pyszne kotlety mielone masz już w zasięgu ręki. Mięso przełóż do miski, dodaj do niego jajko i przyprawy. Cebulę pokrój w kostkę i przysmaż na patelni do zeszklenia. Czosnek przeciśnij przez praskę. Dodaj razem z cebulą do mięsa. Kajzerkę rozerwij na małe kawałki i zamocz na chwilę w mleku lub wodzie, a gdy zmięknie i spęcznieje - także dodaj do mięsa. Wszystkie składniki wymieszaj, najlepiej rękami. Jeśli mięso zbytnio klei się do dłoni, dodaj odrobinę wody. Im dłużej będziesz ugniatać mięso, tym lepsze w smaku będą kotlety. Na koniec dodaj zioła i jeszcze raz wymieszaj mięso. Na patelni rozgrzej olej. Z mięsa uformuj średniej wielkości kulki, delikatnie spłaszcz je od góry, a następnie obsyp dookoła bułką tartą. Smaż przez około 10 minut na każdej ze stron. Twoje kotlety są gotowe!

Odchudzona wersja kotletów mielonych

Praktycznie każde danie ma swój odpowiednik w wersji fit - nie tracąc przy tym ani trochę na smaku. Możesz więc połączyć przyjemne z pożytecznym i najeść się do syta ulubionymi smakami, nie martwiąc się o swoją sylwetkę. Mięso i dodatki wystarczy zamienić na te o obniżonej kaloryczności (wspaniałe w smaku są także kotlety mielone z indyka), zwykły tłuszcz do smażenia zastąpić oliwą z oliwek, a nadmiar tłuszczu odcisnąć na ręczniku papierowym. Dobrą metodą na danie w wersji fit są również kotlety mielone pieczone. Ich przygotowanie nie różni się niczym w stosunku do tego, jak przygotowuje się kotlety mielone tradycyjne, nie tracą na smaku, a jedynie na kaloryczności. Uformowane z przyprawionego mięsa kulki należy włożyć do blachy uprzednio wyłożonej papierem do pieczenia. Piekarnik rozgrzewamy do 180 stopni Celsjusza i pieczemy kotleciki do zarumienienia (około 40-50 minut). Warto dodać do nich łyżkę oleju (na przykład kokosowego, słonecznikowego, czy rzepakowego) i mleka bądź wody - kotlety będą bardziej wilgotne i pulchne. Kotlety mielone z piekarnika przygotowuje się dłużej (dłuższy czas obróbki termicznej), jednak są bardziej lekkostrawne i mniej kaloryczne. To zdecydowana zaleta tego sposobu przygotowywania potraw. Jeśli chcesz mieć pewność co do tego, że składniki Twoich kotletów są najwyższej jakości, sięgnij po świeży kawałek mięsa i zmiel go samodzielnie. To, jakich użyjesz przypraw, zależy wyłącznie od Twojego gustu. Doskonałym towarzyszem mięsa mielonego na kotlety będzie także papryka (słodka lub ostra, w zależności od preferencji),a także klasyczna zielenina, czyli majeranek, koperek i pietruszka.

Kotlety mielone z pieczarkami

Lubisz pieczarki i kotlety mielone? Stwórz zgrany duet z tych dwóch rzeczy! Do mięsa przełożonego do miski dodaj dodatkowo pokrojone w kostkę pieczarki, podsmażone razem z cebulką na patelni przez kilka minut. Na około 500 g mięsa potrzebować będziesz mniej więcej tyle samo pieczarek. Smacznego!

5 ćwiczeń na płaski brzuch z Kasią Oleśkiewicz

Copyright © Agora SA