Warzywo o nieograniczonych możliwościach - ogórek

Ogórek szklarniowy, gruntowy, ogórek konserwowy, małosolny i kiszony - które warzywo jest bardziej wszechstronne i powszechniej stosowane w kuchni niż ogórek? Posiada atuty kulinarne i prozdrowotne, ale nie tylko. Wyróżnia się także cennymi właściwościami dla skóry, dlatego często stanowi składnik domowych i kupnych kosmetyków.

Ogórek – kalorie

Osoby, które troszczą się o szczupłą sylwetkę, mogą śmiało sięgać po ogórki, ponieważ są bardzo małokaloryczne. W 100 g zielonego ogórka jest zaledwie 15 kcal. Średniej wielkości ogórek gruntowy o wadze ok. 30 g to tylko 5 kcal. Bardzo podobnie pod względem energetycznym prezentuje się ogórek małosolny i ogórek kiszony (kalorie w nich są nawet na minimalnie niższym poziomie).

Ogórek – witaminy i minerały

Ogórek w bardzo dużej części złożony jest z wody (ok. 95%). Nie oznacza to jednak, że jest całkowicie pozbawiony witamin i minerałów. Są w nim obecne, ale w nieco mniejszych niż w innych warzywach ilościach. Znaleźć w nim można: witaminę C, A, K, kwas foliowy, ryboflawinę, niacynę, tiaminę, witaminę B6, potas, magnez, fosfor, żelazo, wapń, cynk, sód. Są w nim także cenne dla zdrowia flawonoidy i luteina. Ponadto, jak każde warzywo, również ogórek zawiera błonnik pokarmowy, a także substancje o działaniu antyoksydacyjnym.

Ogórek – właściwości prozdrowotne

Ze względu na niską kaloryczność, zawartość błonnika pokarmowego oraz zdolność do usuwania nadmiaru wody w organizmie, ogórek doskonale pasuje do jadłospisu ukierunkowanego na redukcję masy ciała. Jego działanie moczopędne sprzyja oczyszczaniu organizmu z toksyn, a właściwości zasadotwórcze – odkwaszeniu. Ze względu na zawartość potasu, ogórek korzystnie działa na pracę serca i pomaga wyrównywać ciśnienie krwi. Ponadto warzywo to zmniejsza dolegliwości dróg moczowych i układu trawiennego. Na liście zalet ogórka nie może zabraknąć właściwości antynowotworowych i przeciwzapalnych oraz dobroczynnego działania na odporność organizmu i stan skóry.

Domowe kosmetyki z ogórka

Spośród warzyw to właśnie ogórek najczęściej wykorzystywany jest do produkcji domowych kosmetyków. Dzieje się tak z prostego powodu – wykazuje on cały szereg dobroczynnych dla skóry działań:

- ściągające
- normalizujące
-odświeżające
- wybielające
- łagodzące
- zmiękczające
- przeciw-obrzękowe
- oczyszczające
- nawilżające

Nakładając plasterki ogórka na oczy, pozbędziemy się opuchnięć i sińców. Przygotowując ogórkową maseczkę, oczyścimy i odświeżymy cerę, pozbędziemy się nadmiaru sebum, złagodzimy przebarwienia. Podobnie zadziała tonik na bazie ogórka. Okłady ze świeżego ogórka pomogą w przypadku poparzeń (np. słonecznych), trądziku i różnego rodzaju podrażnień skóry. W codziennej pielęgnacji sprawdzi się również oczyszczająco-nawilżająca maska lub tonik do włosów na bazie ogórka.

Dietetyczne przekąski z ogórkiem

Dla osób preferujących lekką, dietetyczną kuchnię ogórek wydaje się wręcz idealnym składnikiem menu. Zielone ogórki odnajdą się niemal w każdej sałacie ze świeżymi warzywami i dodatkami takimi jak: tuńczyk, jaja na twardo, kurczak, szynka, łosoś, wędzona makrela, ser feta, mozzarella, itp. Jedna z ciekawych kompozycji to: pokrojony na grubsze półplasterki zielony ogórek, poszarpane liście sałaty, pokrojone na połówki pomidorki koktajlowe, rukola, czarne oliwki, papryka, kawałki wędzonego łososia, odrobina oliwy i kopru. Z zielonego ogórka przygotujemy także pastę do smarowania pieczywa. Wystarczy zetrzeć warzywo na dużych oczkach tarki, a następnie połączyć z również startymi na tarce jajami na twardo, serem twarogowym, jogurtem naturalnym gęstym lub śmietaną i wybranymi przyprawami.

Ogórek gruntowy jako baza lekkich zup

Choć to ogórek kiszony jest najczęściej wykorzystywany do zup, również świeży, zielony ogórek nada się do tego celu. Zupa ogórkowa z gruntowych ogórków wyróżnia się niecodziennym smakiem i na pewno przypadnie do gustu osobom szukającym nowych inspiracji kulinarnych.

Przygotowujemy: 6-7 ogórków gruntowych, 2 marchewki, 2 pietruszki, pół selera, 1 pora, 2 ziemniaki. Ogórki, marchew, pietruszkę i selera ścieramy na grubych oczkach tarki, pora siekamy, ziemniaki kroimy w kostkę. Włoszczyznę i ziemniaki wrzucamy do wody, dodajemy liść laurowy i ziele angielskie, gotujemy kilkanaście minut. Podsmażamy ogórki, po czym wrzucamy je do wywaru. Gotujemy kilka minut. Przyprawiamy zupę czosnkiem, sokiem z cytryny, solą, pieprzem, koperkiem, tymiankiem, oregano. Zaciągamy jogurtem naturalnym.

Niezastąpionym składnikiem kuchni „light” okaże się lekki, szybki chłodnik z ogórków – łączymy ze sobą starte na tarce ogórki, jogurt naturalny, posiekany koperek, czosnek, przyprawiamy solą, pieprzem, sokiem z cytryny. Na uwagę zasługuje także intrygująca w smaku, sycąca zupa-krem z ogórków zielonych – łączymy ok. 700 ml bulionu warzywnego ze startymi i lekko podsmażonymi ogórkami gruntowymi (0,5 kg). Gotujemy wywar kilka minut. Następnie dodajemy ok. 100 g serka topionego śmietankowego, 3 łyżki jogurtu naturalnego, garść szczypioru i kopru, blendujemy składniki, doprawiamy solą, pieprzem, sokiem z cytryny do smaku. Podajemy z groszkiem ptysiowym lub grzankami.

Copyright © Agora SA