Sałatka grecka - śródziemnomorskie klimaty w Twojej kuchni

Szczególnie w lecie - gdy świeci mocne słońce, a temperatura jest bardzo wysoka - mamy niewielką ochotę na jedzenie tłuste i gorące, a większą raczej na dania chłodne i lekkie. Chętnie zatem sięgamy na przykład po sałatki, z których niewątpliwie najpopularniejszą i niezwykle chętnie szykowaną jest sałatka grecka. Mimo tego, że przepis grecki jest dosyć prosty i szeroko znany, sałatka ta stała się już czymś kultowym i zaczęła niejako żyć własnym życiem - dlatego różne osoby polecają jej szykowanie w nieco odmienny sposób, z różnymi ziołami, a często i składnikami. Warto dowiedzieć się, jakie warianty są dostępne i jak wygląda przepis oryginalny, a także do czego można ową sałatkę podać!

Sałatka grecka – przepis oryginalny

Oryginalna sałatka grecka podawana jest chyba w każdej greckiej restauracji, a nawet w barach szybkiej obsługi. Tak naprawdę nazywa się „χωρι?τικη σαλ?τα”, co czytamy jako „choriatiki salata” i co oznacza „sałatka wiejska”. Rzeczywiście, do jej przygotowania przydadzą się proste, wszędzie spotykane w Grecji składniki, a wśród nich:
- pomidory
- ogórki
- czerwona cebula
- zielona, słodka papryka
- ser feta
- oliwa
- oliwki brązowe i zielone.
W wielu wariantach sałatka ta występuje w samej Grecji – czasem sałatka grecka klasyczna zawiera również kapary, anchois, a nawet zieloną sałatę. Czasem podawana jest też z octem winnym zamiast oliwy. Niewątpliwie jednak jej nieodłączną przyprawą jest bazylia. Prawdziwa sałatka grecka to również sałatka grecka z serem feta krojonym w plastry, zamiast – jak to się u nas przyjęło – w kostkę. Sama nazwa tego sera wskazuje zresztą na sposób podania, jako że „feta” oznacza w języku greckim tyle co „plaster”.

Z czym podawać sałatkę grecką?

Sałatka grecka - uważana za zdrowy dodatek do obiadu, czy traktowana jako oddzielne danie, idealne na śniadanie lub kolację - świetnie nadaje się do podawania z mięsem, na przykład tym grillowanym. Sałatka grecka z kurczakiem grillowanym jest chyba najpopularniejszą potrawą tego typu. Jak ją przygotować?
Do przyszykowanej wcześniej sałatki – grubo pokrojonych pomidorów i ogórków oraz cebuli, papryki i sera pokrojonych w plastry – należy dodać mięso z kurczaka, uprzednio przyprawione ostrą papryką i suszonymi ziołami (w tym koniecznie bazylią) oraz grillowane na patelni, w piekarniku lub na prawdziwym grillu. Mięso może zostać położone w całości, obok nałożonej na talerz sałatki, bądź też można je pokroić w kostkę i wrzucić do sałatki.
Jeśli podajemy ją do jakiegoś wykwintnego obiadu, warto wiedzieć też jakie wino będzie do niej najlepiej pasować. Jest to niewątpliwie greckie assyrtiko, sycylijskie cataratto, liguryjskie vermentino, a także lekkie, białe wina francuskie i portugalskie. Jeśli zaś chodzi o sos, który najidealniej do niej pasuje, jest to oczywiście sos winegret. W jaki sposób go przygotować?
Składniki do sosu winegret:
- pół szklanki oliwy z oliwek
- połówka cytryny
- 1 łyżeczka musztardy
- 1 łyżeczka cukru
- 3 łyżki wody
- ¼ łyżeczki bazylii
- ¼ łyżeczki oregano
- sól i pieprz
Przygotowanie sosu winegret:
Wszystkie składniki sosu umieścić w słoiku. Wycisnąć do niego jeszcze sok z połówki cytryny. Następnie należy zamknąć słoik i energicznie nim przez chwilę potrząsać. Po chwili sos jest już gotowy!
Jeśli chodzi o sałatkę grecką, sos do niej pasujący może też zostać wykonany na bazie jogurtu greckiego. Wystarczy wymieszać ze sobą duży kubek jogurtu greckiego (naturalnego) z 1 łyżką soku z cytryny, solą, pieprzem, posiekaną bazylią oraz oregano i zalać tak powstałą mieszanką gotową sałatkę.

Sałatka grecka – kcal

Jest jeszcze jeden powód, dla którego tak chętnie jest przez wszystkich wybierana sałatka grecka – kalorie (których jest w niej bardzo mało!). Produkt jest zdrowy, pyszny, lekki, a do tego dietetyczny – choć oczywiście wszystko zależy od tego, w jakiej wersji ową sałatkę przygotowujemy. Szacuje się, że w wersji klasycznej w 100 gramach sałatki znajduje się około 105 kcal. W jednej porcji, serwowanej zwykle w restauracji mieści się około 250 gramów tego przysmaku.
Ta ilość może być dosyć szybko spalona – wystarczy około 25 minut jazdy na rowerze czy 50 minut spokojnego spaceru, żeby wszystkiego się pozbyć. Sałatka grecka jest natomiast niezwykle pożywna, dodaje energii, a przy tym zawiera również błonnik, który sprawia, że nie mamy zbyt szybko ochoty na kolejny posiłek – czujemy się syci, a nasz układ trawienny zaczyna lepiej funkcjonować.

Copyright © Agora SA