Fenkuł włoski - doskonały dla dbających o linię

Fenkuł włoski (inaczej koper włoski lub koper słodki) to smaczna roślina dwuletnia, która polecana jest w szczególności osobom odchudzającym się i dbającym o swoją formę - posiada bowiem niską wartość kaloryczną, a przy tym wiele zdrowotnych właściwości.

Fenkuł włoski - garść informacji

Koper włoski zaliczany jest do rodziny selerowatych. Osiąga wysokość od 90 centymetrów do 2 metrów. Posiada prostą, drobno żebrowaną łodygę, pierzaste liście, gruby korzeń, drobne, żółte, ułożone w rodzaj baldachimu kwiaty i małe owoce.

Kto pragnie kupić świeży koper włoski, powinien zwrócić uwagę na stan bulw - jeśli są gładkie, jasnozielone i niepopękane, oznacza to, że roślina jest świeża. Świadczy o tym również stan liści, które nie mogą być przywiędnięte. Warzywo nie powinno być zbyt duże - przerośnięty fenkuł prawdopodobnie będzie łykowaty i niesmaczny. Warto sprawdzić, czy nie jest zbyt miękki i gumowaty - to również będzie oznaka jego starości.

Oczyszczające soki [6 PRZEPISÓW]

Koper włoski - historia i występowanie

Fenkuł ma swoje korzenie na Bliskim Wschodzie - stosowany był już 5 tysięcy lat temu w Egipcie i na terenie Mezopotamii. Z całą pewnością w celach leczniczych używali go Rzymianie - na przykład historyk Pliniusz opiewał jego pozytywny wpływ na wzrok.

Fenkuł występuje dziko w strefie śródziemnomorskiej, a także w Pakistanie, Iranie oraz Afganistanie. Z racji na swoje właściwości rozprzestrzenił się jednak także na inne tereny - spotkać go można między innymi w Nowej Zelandii, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, czy na Hawajach. Znajdziemy go również w Polsce, choć uprawa kopru w naszym kraju jest trudna, zatem jest hodowany rzadko.

Fenkuł - właściwości

Fenkuł włoski polecany jest przede wszystkim osobom, które dbają o linię - zawiera bowiem bardzo mało kalorii , a przy tym zawarty w nim błonnik pęcznieje w żołądku, zapewniając nam na długo uczucie sytości.

Zawiera również witaminy z grupy B - a przede wszystkim sporo witaminy B1, która uczestniczy w procesie spalania tłuszczów. Prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego jest również wspierane przez kwas foliowy , czyli witaminę B9. Spożywanie kopru włoskiego wpływa też pozytywnie na perystaltykę jelit. Widzimy więc, że fenkuł wspomaga odchudzanie.

Posiada jednak szereg innych, dodatkowych właściwości:

- dzięki witaminie A poprawia funkcjonowanie narządów wzroku, między innymi zapobiegając tak zwanej "kurzej ślepocie", czyli problemom z widzeniem o zmierzchu

- dzięki witaminom z grupy B wspomaga pracę układu sercowo-naczyniowego oraz poprawia samopoczucie

- dzięki witaminie C wspiera odporność organizmu (zawiera więcej tej witaminy, niż cytryna!)

- dzięki rutynie wzmacnia naczynia krwionośne oraz chroni przed działaniem wolnych rodników (opóźnia procesy starzenia)

- dzięki dużej zawartości potasu obniża wysokie ciśnienie krwi i chroni naczynia krwionośne przed uszkodzeniem

5 sposobów na to, żeby nie przytyć w pracy

Fenkuł - przepisy

Właściwości kopru włoskiego sprawiają, że obecnie przeżywa on swój renesans - coraz częściej kupują go również Polacy. Jeśli chodzi o zastosowanie, koper włoski to świetna przyprawa, ze względu na swój wyjątkowy, anyżkowy aromat i smak. Można go przyjmować pod różnymi postaciami - gotowany, grillowany, surowy - i zawsze będzie pozytywnie oddziaływał na nasz organizm.

Oto kilka pomysłów:

- z duszonych i zmiksowanych liści kopru włoskiego można zrobić wyborną zupę krem

- posiekane bulwy kopru włoskiego są znakomitym składnikiem warzywnych sałatek

- posiekany fenkuł z cebulą, czosnkiem, marchewką i pomidorami stworzą przepyszny sos pomidorowy

- ryby grillowane z plastrami kopru włoskiego będą miały doskonały, anyżkowy posmak

- duszony fenkuł to świetna przystawka do mięs, ryb oraz owoców morza (wystarczy zalać pokrojoną bulwę bulionem, dodać łyżkę masła, sól oraz pieprz i dusić pod przykryciem przez około 20 minut)

Zobacz wideo
Więcej o:
Copyright © Agora SA