Jak wyglądają przygotowania do zawodów fitness? Opowiada Paula Lewczuk

Paula Lewczuk, zawodniczka fitness zdradza, ile pracy i poświęceń wymaga utrzymanie tak wysportowanej sylwetki. Co jest ważniejsze? Dieta czy trening? Jak wygląda odwadniane przed występem? Jak często jest na siłowni przed zawodami?

Pakiet zabiegów wyszczuplających dobranych przez dr Krzysztofa Mirackiego z Kliniki BeautymeD czeka na tych, którzy wezmą udział w naszym konkursie!

Magda Derewecka: Żeby wyglądać jak zawodniczka fitness wystarczy tylko dieta i trening? Podobno konieczne są suplementy?

Paula Lewczuk: Rzeczywiście dieta i trening to podstawa, suplementy nie są koniecznością, natomiast są "miłym dodatkiem", który znacznie ułatwia przygotowania do startów. Dzięki suplementom (np. odżywce białkowej), można zwiększyć również różnorodność spożywanych potraw, których wybór w trakcie przygotowań jest jednak ograniczony i monotonny (polecam chleb i sernik z odżywek białkowych!). Jednak należy pamiętać, aby odpowiedni dobór suplementów, pozostawić fachowcom. Prowadząc poradnie dietetyczną na terenie Trójmiasta i Malborka, zalecam suplementację oraz dietę, ściśle według indywidualnych potrzeb każdego z moich klientów.

Na ile ważna jest dieta, a ile to ćwiczenia w kształtowaniu sylwetki fitness?

Treningi stanowią 20% sukcesu, natomiast dieta - 80%, odpowiednia dieta, jest rzeczywiście podstawą, ponieważ to od niej tak naprawdę zależy odpowiednia regeneracja mięśni i całego organizmu.

Nie będę oryginalna, jeżeli powiem, że należy przede wszystkim unikać potraw typu fast food oraz słodyczy. Moja dieta składa się przede wszystkim z takich produktów jak : makarony pełnoziarniste razowe, płatki owsiane, białka jaj, ryby i owoce morza, warzywa oraz orzechy.

Jak wyglądają przygotowania do zawodów? Czy przez cały rok trzeba intensywnie ćwiczyć i trzymać dietę czy są jakieś etapy?

Treningi oraz trzymanie diety, trzeba traktować jak styl życia, a nie chwilowy kaprys, wszystko reguluje się adekwatnie do obecnej formy, nie ma "szablonów" na dany okres przygotowań, jednak przed samymi zawodami, ważne jest stopniowe obniżanie podaży kalorii oraz zwiększanie ilości treningów aerobowych.

Treningi robię 2 razy dziennie przez 5 dni, a 2 dni odpoczywam. Codziennie rano jest to trening aerobowy oraz trening siłowy. Podaż kalorii nie jest określona, wszystko zależy od obecnej formy.

Jak zaczęła się Twoja przygoda z fitnessem? Od czego zaczynałaś?

Pojechałam z koleżanką ze studiów (też zawodniczką) na Mistrzostwa Polski, aby jej pomagać, poznałam wiele wspaniałych osób (m.in. utytułowaną zawodniczkę Ewę Zapędowską), które namówiły mnie do startów i tak to się zaczęło.

Po kilku miesiącach postanowiłam wystarować w debiutach, gdzie zajęłam 6 miejsce, co zmobilizowało mnie do dalszej pracy. Po pół roku wystartowałam w Pucharze Polski oraz Mistrzostwach Polski Juniorów, gdzie zdobyłam pierwsze miejsca. W grudniu wystartowałam na Mistrzostwach Świata Juniorów, gdzie na 26 dziewczyn, zajęłam 5 miejsce. Ostatnio wzięłam udział w Mistrzostwach Polski Seniorów, gdzie zajęłam 2 miejsce.

Jak wygląda czas przed samymi zawodami? Na czym polega to słynne odwadnianie?

Tydzień przed samymi zawodami różni się zupełnie od całego okresu przygotowań. Jest to okres odwadniania, czyli pozbycia się wody z organizmu, ponadto eliminuje się z diety produkty, mogące powodować zatrzymanie wody w organizmie, tak naprawdę proces ten jest kwestią indywidualną, każdy ma inne sposoby. Najbardziej klasyczną metodą jest wypijanie podwójnej ilości wody, która piło sie dotychczas, a następnie, przed samym startem, nie picie w ogóle.

Czy każda kobieta może wyglądać jak zawodniczka fitness? Czy trzeba mieć jakieś specjalne predyspozycje?

Jak najbardziej, wystarczy tylko chcieć. Jednym zajmuje to mniej czasu i wysiłku, innym przychodzi to nieco trudniej w zależności od obecnej kondycji, jednak w obu przypadkach, ważne jest poświęcenie, systematyczność i ciężka praca.

Oczywiści ważne są równiez proporcje ciała (chociaż nie aż tak jak w kulturystyce). Zawodniczki bikini muszą mieć smukłe, wysportowane ciała, ponadto, muszę umieć odpowiednio zaprezentować swoje wdzięki na scenie. Póki co ta kategoria jest w Polsce bardzo młoda, a kryteria oceny zawodniczek zmieniają się z roku na rok, trzeba po prostu robić swoje i nie oglądać się za siebie.

Czy można mieć sylwetkę wyrzeźbioną tylko dzięki zajęciom fitness? Bez ćwiczeń z obciążeniem czy odwiedzania siłowni?

W pewnym stopniu tak, są osoby, którym jedynie zajęcia fitness wystarczą do osiągnięcia wyrzeźbionej sylwetki, duży wpływ ma tutaj genetyka, jednak nie należy bać się ciężarów, gdyż to dzięki nim, najbardziej możemy ujędrnić i wyrzeźbić naszą sylwetkę. Warto pamiętać, że jeżeli jesteśmy osobami początkującymi, bądź nie jesteśmy pewni jak wykonać dane ćwiczenie, wówczas powinniśmy zasięgnąć porady fachowca.

Z jakimi reakcjami mężczyzn się spotykasz?

Reakcje są różne, tak samo jak gusta. Trend jest taki, że wysportowane kobiety, przyciągają większą uwagę mężczyzn, a niżeli te, które o siebie nie dbają. Myślę, że to powinno zachęcić do ćwiczeń wszystkie panie.

Nad jaką częścią ciała szczególnie pracujesz? Czy na jakichś innych zawodniczkach się wzorujesz?

W mojej kategorii, najważniejsze są nogi oraz pośladki, to nam nimi staram się jak najwięcej pracować. Moją idolką i jednocześnie wzorem do naśladowania pod każdym względem, jest Nathalia Melo, obecna Miss Bikini Olympia.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.