Odchudzasz się? Zadbaj o szczegóły!

Popularne przysłowie mówi, że ?diabeł tkwi w szczegółach? i faktycznie trzeba przyznać, że coś w tym jest. Często, gdy pomijamy mało istotne na pierwszy rzut oka drobiazgi, okazuje się, że owe drobne zaniedbania zaważyły na końcowym efekcie naszych działań - szczególnie zauważalne może to być w okresie odchudzania.

Nie chodzi nawet o konkretne drobiazgi, a jedynie o brak czujności. Nieraz zdarza się, że zwracamy uwagę na elementarne sprawy: jemy mniej, obliczamy kaloryczność posiłków, dbamy o ich regularność, ale umykają nam szczegóły, takie jak: szybka przekąska w postaci batonika kupionego na stacji benzynowej, puszka coli opróżniona w samochodzie czy dwie, trzy słodzone cukrem kawy wypite w pracy.

Wszystko ma znaczenie

To wszystko są tzw. "puste kalorie", z których na koniec dnia uzbierać się może niezła "sumka". W rzeczywistości wcale nie należą do rzadkości przypadki, w których uwadze umyka gdzieś 500, a nawet 1000 kcal w ciągu dnia w postaci szybkich, wypieranych z pamięci przekąsek i napojów. To jednak nie są jedyne drobne zaniedbania rzutujące na efektywność diety.

Liczymy ilość, zapominając o jakości

Zazwyczaj, dokonując doboru produktów żywnościowych, zwracamy jedynie uwagę na ich wartość energetyczną wyrażoną w kilokaloriach. Wydaje nam się, że kiedy coś zawiera mało kalorii, to jest dobre. Tymczasem nie tylko kaloryczność pokarmów, ale także ich gęstość odżywcza, która odnosi się do zawartości składników nieenergetycznych w stosunku do wartości energetycznej produktu oraz stopień przetworzenia. Te czynniki mają istotne znaczenie dla naszego zdrowia i sylwetki.

Kanapka czy wafelek?

Na przykład jeden mały wafelek nie dostarcza więcej energii niż kromka pieczywa razowego z szynką i pomidorem, a jednak podświadomie wiemy, co jest lepsze dla naszej sylwetki.  Wafelek jest produktem wysokoprzetworzonym i zawiera puste kalorie, a powyżej opisana kanapka - dostarcza białka, błonnika i sporą dawkę witamin i składników mineralnych.

Zupełnie inne skutki będzie miała dieta odchudzająca oparta na niskojakościowych produktach, charakteryzujących się wysokim stopniem przetworzenia i niską gęstością odżywczą, w której posiłki przeplatane są drobnymi przekąskami i słodkimi napojami, a inne skutki będzie miała dieta oparta na pełnowartościowej żywności o wysokiej gęstości odżywczej bez drobnych grzeszków o odstępstw.

Czasem wydaje się nam, że jemy mało, a pomimo to nie chudniemy, warto wtedy dobrze przeanalizować swój sposób odżywiania i sprawdzić czy nie popełniamy gdzieś, "drobnych błędów".

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.