Jedz śliwki, wzmacniaj kości!

Konsumowanie suszonych śliwek zaleca się od dawna osobom dręczonym przez zaparcia. Okazuje się, że ten pożyteczny i smaczny owoc ma i inne zalety: zapobiega w dużym stopniu odwapnieniu kości!

- W czasie mojej kariery naukowej testowałem liczne suszone owoce, w tym figi, daktyle, truskawki i rodzynki, ale żadne nie zbliżyły się nawet do tego, jak suszone śliwki wpływają na gęstość kości - twierdzi prof. Bahram H. Arjmandi z Uniwersytetu Stanowego Florydy.

Uczony ten prowadził badania z kolegami z uczelni oraz ze specjalistami z Uniwersytetu Stanowego Oklahomy, a owoce ich badań ukazały się w piśmie "British Journal of Nutrition". W eksperymencie wzięło udział 100 kobiet w wieku pomenopauzalnym. Przedstawicielkom pierwszej grupy liczącej 55 pań polecono, by przez cały rok codziennie zjadały 100 g suszonych śliwek, czyli ok. 10 sztuk, natomiast 45 kobiet z grupy kontrolnej raczyło się każdego dnia 100 g suszonych jabłek. Wszystkie panie zażywały 500 mg wapnia i 400 j.m. witaminy D dziennie.

I co się okazało, gdy rok minął? W porównaniu do grupy "jabłkowej", kobiety, które jadły suszone śliwki, miały znacznie większą gęstość kości łokciowej i kręgosłupa! Prof. Arjmandi jest przekonany, stało się tak, ponieważ suszone śliwki zmniejszały tempo tzw. procesów kościogubnych, które w miarę starzenia zaczynają przewyższać prędkość, z jaką tworzy się nowa masa kostna.

W ciągu pierwszych 5-7 lat po ostatniej miesiączce kobiety są zagrożone odwapnieniem kości zachodzącym w tempie 3-5% rocznie. Osteoporoza nie jest jednak ograniczona wyłącznie do pań w wieku pomenopauzalnym - doświadczają jej również kobiety znacznie młodsze, które forsownie się odchudzają i/lub eliminują z diety najlepsze źródło wapnia, jakim jest mleko oraz jego przetwory (dotyczy to m.in. wegan). Poza tym, ok. 65. roku życia mężczyźni zaczynają tracić masę kostną z taką samą prędkością jak dojrzałe kobiety.

Prof. Arjmandi zachęca wszystkich zagrożonych osteoporozą do łatwej i przyjemnej profilaktyki śliwkowej. Proponuje, by zacząć od 2-3 suszonych owoców dziennie i stopniowo zwiększać liczbę zjadanych sztuk do 6-10 dziennie .

Suszone owoce konsumuj, gdy brak świeżych - w końcówce lata racz się przepysznymi aromatycznymi śliwkami prosto z drzewa. Smacznego!

źródło: kopalnia wiedzy.pl

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.