Ćwicz optymizm!

Naukowe serwisy poświęcone zdrowiu przynoszą coraz to nowe dowody na to, że pozytywne nastawienie do życia służy zdrowiu. Więc ćwicz optymizm - tego można się nauczyć!

Nie ulega wątpliwości, że optymistom po prostu wiedzie się lepiej: są szczęśliwsi w małżeństwie, więcej zarabiają, rzadziej chorują i dłużej żyją. Badania pokazują, że czarnowidztwo wyjątkowo szkodzi układowi krążenia: pesymiści częściej umierają na serce, do tego w młodszym wieku. Pismo "Stroke" wydawane przez American Heart Association donosi właśnie, że pozytywne nastawienie do życia obniża też ryzyko udaru mózgu. W jakiejś mierze wynika to z tego, iż optymiści prowadzą zdrowszy styl życia i lepiej się odżywiają, jednak siła pozytywnego myślenia także odgrywa tu dużą rolę.

Optymizm służy zdrowiu na kilka różnych sposobów:

- Pesymistyczne podejście do życia skutkuje tzw. wyuczoną bezradnością i wpędza w depresję, co osłabia system immunologiczny i podkopuje zdrowie. Optymiści nie poddają się bezradności. Kiedy coś im się nie powiedzie, nie zaniechają działań - a to wzmacnia naturalną odporność organizmu.

- Pesymiści uważają, że większość problemów ma przyczynę zewnętrzną. Nie są więc skłonni brać na siebie odpowiedzialności za własne zdrowie, np. rzucić palenie, przestrzegać diety, uprawiać ćwiczeń fizycznych i przestrzegać zaleceń lekarskich (m.in. poddawać się szczepieniom ochronnym). Optymiści, którzy chętnie biorą sprawy w swoje ręce, są bardziej skłonni podjąć kroki zapobiegające chorobie i zastosować się do zaleconej terapii, gdy zachorują.

- Pesymizm działa na innych odstręczająco, co sprawia, że ma się wokół siebie niewiele życzliwych, skłonnych do udzielenia wsparcia osób. Zresztą, pesymiści sami niezbyt się starają, by znaleźć oparcie w innych osobach. A tymczasem zdolność utrzymywania bliskich więzi z ludźmi ma znaczący wpływ na zdrowie - zarówno fizyczne, jak i psychiczne!

    Dekalog optymisty

    Czujesz, że optymizm ostatnio cię opuścił? A może nigdy nie był twoja mocną stroną? Mamy dobra wiadomość: pozytywnego podejścia do życia można się nauczyć. W tym celu:

    1. Ćwicz optymizm już od rana. Skupiaj swoje myśli i uwagę na tym, co dobrego wydarzyło się wczoraj i wydarzy się dziś. Gdy pozytywnie rozpoczniesz dzień, wpłynie to na twoje samopoczucie aż do wieczora.

    2. Twórz pozytywne skojarzenia. Przywołuj odniesione niegdyś sukcesy i łącz je w myślach z zadaniami, które masz przed sobą. Takie skojarzenia to kolejne sygnały przypominające, że jesteś w czymś dobry.

    3. Odsiewaj pesymistów. Otaczaj się ludźmi, którzy są radośni, towarzyscy, aktywni i dobrze radzą sobie w życiu. Stanowią żywy dowód na to, że optymizm po prostu popłaca!

    4. Trenuj asertywność. To ułatwi ci unikanie osób i zdarzeń, które ograbiają cię z sił i wpędzają w kiepski nastrój. Rób tylko to, co naprawdę jest dla ciebie ważne i sprawia ci przyjemność.

    5. Ciesz się sobą. Każdego dnia wygospodaruj czas zarezerwowany wyłącznie dla siebie. Nieważne, czy będzie to relaksująca kąpiel, spacer czy inspirująca lektura. Naucz się czuć dobrze we własnym towarzystwie.

    6. Dbaj o swoje ciało. Sposób, w jaki sposób się odżywiasz, ma duży wpływ na twoje samopoczucie, podobnie jak to, czy jesteś aktywny fizycznie. Ruch pobudza mózg do produkcji związków poprawiających nastrój!

    7. Snuj marzenia - i planuj. Nawet jeśli te marzenia wydają się bardzo odległe, warto je mieć. Gdy nie ma celu, nie ma do czego dążyć. A jeśli do niczego nie dążysz, poddajesz życie walkowerem. Zapisz na kartce to, czego naprawdę pragniesz -- to pomoże ci dostrzec sytuacje oraz ludzi, którzy mogą pomóc ci zbliżyć się do upragnionego celu.

    8. Traktuj porażki jak lekcję. Tylko popełniając błąd można się czegoś ważnego nauczyć. Dlatego nie krytykuj się, gdy poniesiesz jakąś porażkę, tylko zastanów się, co zrobić, by w przyszłości jej uniknąć.

    9. Otwórz się na zmiany. Jeżeli jesteś z czegoś niezadowolony, spróbuj to zmienić. Pamiętaj: pozytywną zmianę w twym życiu może zainicjować zarówno to, co zrobisz, jak i to, czego robić już więcej nie będziesz.

    10. Ucz się. Nie bierz wszystkiego, takim, jakie wydaje się być. Pytaj, czytaj, doświadczaj - a gdy coś ci nie wychodzi, szukaj nowych metod rozwiązania sytuacji.

    Dołącz do nas na Facebooku

    Więcej o:
    Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.