Silna wola. Jak mieć silną wolę? Jak ćwiczyć silną wolę? Najlepsze ćwiczenia na silną wolę

Wyrażenia "silna wola" często nadużywamy. Mówimy o tym, że mamy silną wolę, kiedy uda nam się odmówić kawałka ciasta czy nie posłodzić herbaty. Tak naprawdę silna wola to coś więcej niż sztuka odmawiania, to wytrwałość w dążeniu do celu, która pomaga pozbyć się złych nawyków, wprowadzić nowe przyzwyczajenia. Jak ćwiczyć silną wolę?

Silna wola - co to?

Często też zastanawiamy się, co to jest właściwie ta silna wola. To bardzo względne. Dla każdego może oznaczać zupełnie coś innego. Jednak najogólniej i najszerzej na pytanie co to jest silna wola, można odpowiedzieć, że to wytrwałość w dążeniu do celu. Kiedy zwizualizujemy sobie cel, który chcemy osiągnąć, mamy mocną motywację, która nie pozwala nam odpuścić, mówimy o silnej woli. Silna wola jest więc ściśle związana z determinacją, z wytrwałością i poniekąd z nieustępliwością.
Ale to nie wszystko. Silna wola ma też za zadanie ciągłe zmuszanie nas do pracy nad sobą, do działania, zmian, mimo wszelkich niepowodzeń czy przeciwności losu. Kiedy porażki nas demotywują, silna wola pozwala iść dalej, nie zważać na problemy.

Silna wola - psychologia

A co o silnej woli mówi psychologia? Okazuje się, ze psychologia, a właściwie psychoanaliza ma wiele zastrzeżeń do tej koncepcji. Ale o tym za chwilę.
O silnej woli mówił już Arystoteles. Filozof uważał, że wynika ona z metafizyki. W tym samym czasie idea silnej woli silnie oddziaływała także na religie - zarówno wschodu, jak i zachodu. W tym przypadku religijni przywódcy mówili przede wszystkim o silnej woli jako o cnocie, dzięki której stajemy się lepszym człowiekiem.

Kolejne wieki, kolejne filozofie, rozwój psychologii także zajmowały się koncepcją silnej woli. Arthur Shopenhauer twierdził, że „silna wola jest posiadaniem umysłu jak silny, niewidomy człowiek niosący na swych ramionach kulawego, mogącego widzieć”.

Dopiero psychoanaliza zaczęła poddawać w wątpliwość zasadność idei silnej woli. Eksperci poruszyli kwestię, z której wynika, że wola wcale nie jest siłą. Jest raczej nieświadomym pragnieniem. Dopiero kiedy jesteśmy ich świadomi, możemy mówić o woli.

Jak mieć silną wolę?

Jak byśmy nie postrzegali silnej woli, warto zastanowić się nad tym, jak ją ćwiczyć? Jak mieć silną wolę? Przede wszystkim właśnie ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć. Nie marnować energii na błahe sprawy, nie starać się kontrolować wszystkiego i wszystkich. W posiadaniu i wypracowaniu silnej woli pomoże także jasna i zrozumiała motywacja. Jak mieć silną wolę? Znajdź motywację. Musi być ona na tyle mocna, aby pozwalała ci wytrwać w postanowieniu. Dodatkowo pamiętaj, że w pracy nad silną wolą pomoże system nagród. Kiedy uda ci się osiągnąć nawet drobny sukces, nie zapomnij o drobnej nagrodzie.

Jak ćwiczyć silną wolę?

Silną wolę możesz ćwiczyć na naprawdę wiele sposobów. I naprawdę warto to robić! Potwierdzają to liczne obserwacje. Przykładowo naukowiec Mark Muravena z Uniwersytetu z Alabamy przeprowadził w 2010 roku bardzo ciekawe badania. Okazało się, że silna wola pomaga pozbyć się uzależnień. Lekarz wykazał, że palacze, którzy ćwiczyli silną wolę, mieli większe szanse na pozbycie się nałogu raz na zawsze.

Silna wola - ćwiczenia

Jak ćwiczyć silną wolę? Poniżej przedstawiamy ćwiczenia na silną wolę.

Zrezygnuj ze słodyczy. Słodzisz kawę lub herbatę? A może nie możesz sobie odmówić czekolady po kolacji? Zacznij ćwiczenia silnej woli właśnie od takich pozornych drobiazgów. Zamiast słodzić gorące napoje dwoma łyżeczkami cukru, zastąp je jedną. Z czasem w ogóle odstaw cukier.

Zamiast windy wybierz schody. Chciałbyś mieć na tyle silną wolę, żeby chodzić regularnie do siłowni albo ćwiczyć w fitness klubie? Na początek zacznij chodzić po schodach. To doskonałe ćwiczenie na silną wolę, a przy okazji poprawisz kondycję. Jeśli w pracy korzystasz z windy, zamień ją na spacer po schodach. Nawet jeśli musisz wejść na czwarte piętro. Nie ma wyjątków!

Zamiast siadać, postój. To także ćwiczenie nie tylko na silną wolę. Dodatkowo wzmocnisz mięśnie grzbietu. Wracasz do domu komunikacją miejską? Nie siadaj. Siedziałeś cały dzień w pracy. Zaraz zasiądziesz przed telewizorem. Postój, nawet jeśli są wolne miejsca. Zazwyczaj bezwiednie siadamy na fotelach. Naprawdę trudno się zmusić do stania, gdy dookoła są wolne miejsca.

Więcej o:
Copyright © Agora SA