Najlepsze ćwiczenia na skoliozę dla dorosłych. Czy inaczej ćwiczyć na skoliozę prawostronną i lewostronną?

Skolioza to boczne skrzywienie kręgosłupa. Dopada ono coraz więcej ludzi. Główną przyczyną jest brak ruchu i siedzący tryb życia. Jak leczyć skoliozę? Jakie ćwiczenia korekcyjne są najlepsze na to schorzenie?

Skolioza to zmora naszych czasów. Im więcej ludzi ma pracę przed komputerem, tym więcej ma skoliozę. Warto jej przeciwdziałać, a jeśli to nie jest możliwe - pomagać sobie ćwiczeniami. Podpowiadamy, co robić, kiedy kręgosłup odmawia posłuszeństwa z powodu skoliozy.

Skolioza - co to jest?

Skolioza jest skrzywieniem kręgosłupa i jest bardzo powszechna. Nazywa się ją bocznym skrzywieniem kręgosłupa i wyróżnia się lewostronne i prawostronne. Wykrzywieniu bocznemu kręgosłupa towarzyszy często rotacja kręgów i lordotyzacja, inaczej uwypuklenie, kręgosłupa. Spotyka się je zwykle w odcinku piersiowym.

Skolioza jest problematyczna u dorosłych, dodatkowo pogłębia się wraz z wiekiem. Co ciekawe zwyrodnienie naszego kręgosłupa najszybciej postępuje w okresie dojrzewania, ale zaczynamy je odczuwać na poważnie dopiero w piątej dekadzie życia. Wtedy to pojawiają się bóle kręgosłupa, problemy z wykonaniem najprostszych ruchów, które wcześniej nie stanowiły trudności. Czasem zaczynają się kłopoty z układem krążenia.

Ćwiczenia na skoliozę dla dorosłych

Ćwiczenia na skoliozę dla dorosłych mają niemałą rolę w dbaniu o kręgosłup. Nie tylko pozwalają uporać się z bólem, zmniejszyć dolegliwości, lecz także pomagają zwiększyć ruchomość. Ćwiczenia na skoliozę zarówno na skoliozę prawostronną, jak i lewostronną, mogą być bardzo podobne. W zasadzie nie kwestia rodzaju skrzywienia jest istotna przy doborze treningu, a cel, który nam przyświeca.

Niektórym zależy na wzmocnieniu mięśni grzbietu, innym na wygięciu kręgosłupa w drugą stronę do kierunku skrzywienia. Konieczne jest dostosowanie ćwiczeń na skoliozę do własnych potrzeb, czyli do tego, co będzie najlepsze dla naszego kręgosłupa. Powinniśmy więc skonsultować się z fizjoterapeutą lub/i lekarzem ortopedą. To oni powinni ułożyć nam plan treningowy. Abstrahując jednak od ćwiczeń zleconych przez terapeutę, kręgosłup można ćwiczeniami wzmocnić w domu.

Po co wykonywać ćwiczenia korekcyjne na skoliozę?

Skolioza jest nazywana chorobą cywilizacyjną naszych czasów. Niestety trudno się nie zgodzić z tym stwierdzeniem. Prowadzimy siedzący tryb życia, dużo jeździmy samochodem, pracujemy godzinami przed komputerem i przede wszystkim w ogóle nie zażywamy ruchu. Brak aktywności fizycznej - a szczególnie ćwiczeń mięśni okalających kręgosłup, czy ćwiczeń rehabilitacyjnych na skoliozę, prowadzi do tego, że bardzo szybko zaczynamy odczuwać bolesność pleców.

Ćwiczenia rehabilitacyjne na skoliozę zdecydowanie przyczyniają się do znacznej poprawy jakości życia osób ze skrzywieniem bocznym kręgosłupa. To właśnie brak ćwiczeń jest główną przyczyną skoliozy.

Co ciekawe jeszcze nie tak dawno temu zupełnie nie rozumiano przyczyn skoliozy. Uważano, że skrzywienie boczne kręgosłupa powodują błędy we wcześniejszym leczeniu! Jako jeden z głównych powodów lekarze podawali osłabienie mięśni przykręgosłupowych. Zalecali więc ćwiczenia. A te niestety były źle dopasowane i nie przynosiły rezultatów. Kolejne badania i obserwacje w końcu naprowadziły ekspertów na właściwe przyczyny.

W tej chwili specjaliści zalecają już właściwy zestaw ćwiczeń rehabilitacyjnych na skoliozę, które przede wszystkim rozciągają mięśnie, więzadła i powięzi.

Dodatkowo ortopedzi i fizjoterapeuci zgodnie twierdzą, że absolutnie nie powinno się zwalniać dzieci z lekcji wychowania fizycznego w szkole. Nawet minimalne dawki ruchu, takie jakich doświadczamy na lekcjach, są już profilaktyką skoliozy.

Ćwiczenia na skoliozę prawostronną i lewostronną

Tak, jak wspominaliśmy wyżej, ćwiczenia na skoliozę prawostronną nie muszą różnić się od tych na skoliozę lewostronną. To ten sam zestaw ćwiczeń. Ważne jest to, na czym na zależy – wygięciu kręgosłupa w drugą stronę czy wzmocnieniu mięśni.

Ćwiczyć możemy wszędzie – w domu, na siłowni, w fitness klubie. W tym ostatnim miejscu warto wybrać się na zajęcia zorganizowane nazywane zazwyczaj "zdrowy kręgosłup". Podczas takich zajęć, pod czujnym okiem instruktora, wzmocnimy wszystkie odcinki kręgosłupa. Wykonamy ćwiczenia na kręgosłup piersiowy, na skoliozę prawostronną, lewostronną i mięśnie grzbietu.

Ćwiczenia na skoliozę w domu

Wiele ćwiczeń na skoliozę z powodzeniem możemy wykonywać w domu i nie potrzebujemy do nich żadnych sprzętów - prócz podłogi. Warto z nich korzystać niezależnie od wady, która nam doskwiera:

  1. Żabka. Połóż się na brzuchu. Ręce oderwij od podłogi, staraj się zataczać nimi kółka. Ruch ma przypominać ten, który wykonujesz podczas pływania żabką. Cały czas patrz w podłogę.
  2. Unoszenie bioder. Połóż się płasko na plecach. Zegnij nogi w kolanach i pięty połóż na podłodze, dość blisko pośladków. Oderwij biodra w górę. Zatrzymaj pozycję kilka sekund. Wróć na matę. Powtórz kilka razy.
  3. Klaskanie w leżeniu. Połóż się na brzuchu. Wyprostuj ręce przed siebie i zacznij klaskać. Nie zginaj przy tym łokci. Wykonuj ćwiczenie przez minutę.
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.