Dlaczego warto jeść żelki przed treningiem? Wypowiedzi ekspertów

Trening to duży wysiłek dla mięśni, które potrzebują sporego nakładu energii, by sprostać wyzwaniom, jakie im rzucamy w trakcie ćwiczeń. Okazuje się, że żelki mogą pomóc osiągnąć lepsze efekty treningowe. W jaki sposób?

Po treningu mięśnie potrzebują regeneracji. Zazwyczaj wtedy sięgamy po białko. To ono jest ich budulcem i pomaga naderwanym włóknom mięśniowym się zrosnąć. W taki sposób rozrasta się nasza muskulatura. 

Duże znaczenie ma nie tylko to, co zjemy po treningu, ale i przed nim. Nie tylko regeneracja jest ważna. Zanim wykonamy jakąkolwiek pracę, niezbędna jest energia. Ale co do tego mają żelki? 

Aktualnie trenuję rekreacyjnie, ale dawniej, gdy trenowałam zawodowo moje treningi potrafiły trwać nawet 3 godziny. To był naprawdę ogromny, bardzo intensywny wysiłek. Często wówczas sięgałam po żelki, które szybko uzupełniały moje straty energetyczne. Czasem trener sporządzał dla nas specjalne napoje bogate w cukry proste, które piłam w trakcie treningów, by zwiększyć swoją wydajność - Karolina Brzuszczyńska, trenerka personalna, była zawodniczka Taekwondo

Żelki to przekąska bogata w cukry proste, składają się głównie z cukru i syropu glukozowego. Mięśnie w trakcie wysiłku zużywają tzw. glikogen mięśniowy, to on jest głównym paliwem umożliwiającym wysiłek. Ponadto żelki posiadają małą objętość, dzięki czemu stanowią dobre źródło energii, nie dając jednocześnie uczucia ciężkości. Zapewne kojarzysz popularne żele energetyczne, z których najczęściej korzystają biegacze długodystansowi. Działanie żelków jest podobne. Odpowiedzi na temat działania żeli energetycznych udzieliła nam dietetyk sportowy z placówki Healthy Center by Ann - Alicja Krajowska-Kukiel:

Żele energetyczne są szybkim i łatwym źródłem energii, którą organizm może od razu wykorzystać. Można po nie sięgnąć przed treningiem, jako szybkie paliwo dla pracujących mięśni lub bezpośrednio po jego zakończeniu, w celu uzupełnienia wykorzystanego podczas wysiłku glikogenu mięśniowego. Jeśli przed treningiem towarzyszy nam uczucie głodu, żel nie będzie jednak najlepszym rozwiązaniem. Po jego spożyciu nie odczujemy sytości, więc w takiej sytuacji lepszym rozwiązaniem byłby baton energetyczny. Warto także pamiętać, że jeśli zjemy żel przed aktywnością, organizm w pierwszej kolejności będzie czerpał energię z tego produktu. Jeśli wysiłek trwa dłużej niż godzinę, konieczne jest spożycie kolejnego żelu, aby nie dopuścić do spadku poziomu energii, co może przełożyć się na spadek wydajności.

Jeśli planujesz intensywny wysiłek, a nie masz lub nie chcesz kupować żeli energetycznych, to wystarczy, że zaopatrzysz się w garść żelek. Możesz je zjeść przed treningiem lub - jeśli trenujesz dłużej niż godzinę - sięgnąć po nie w trakcie wysiłku. 

Więcej o: