Trening HIIT - najlepszy sposób na spalenie tkanki tłuszczowej. Zalety treningu interwałowego

Trening HIIT inaczej zwany jako trening interwałowy to jeden z tych treningów, dzięki któremu w maksymalnie krótkim czasie spalisz maksymalnie dużo kalorii. Jakie są inne zalety tej aktywności fizycznej?

Trening HIIT - co to jest? 

Trening HIIT z angielskiego High Intensity Interval Training to trening interwałowy o bardzo wysokiej intensywności. Został on opracowany głównie z myślą o zawodowych sportowcach, ale sprawdzi się też on świetnie u osób, które rekreacyjnie chodzą na siłownię, czy trenują w domu. Jego ogromną zaletą jest krótki czas wykonywania ćwiczeń, dlatego trening HIIT pokochają osoby, które narzekają na brak czasu. Przyjemnym efektem ubocznym treningu interwałowego jest szybka redukcja tkanki tłuszczowej w krótkim czasie. 

Trening HITT - jak wygląda? 

Trening HITT polega na mieszaniu ćwiczeń aerobowych z ćwiczeniami o niższym stopniu intensywności np. ćwiczeniami wzmacniającymi. Trening HIIT może bazować na różnorodnych ćwiczeniach i nie muszą być to jedynie ćwiczenia takie, jak burpess czy przysiady, ale również bieganie, jazda na rowerze czy skakanie na skakance. Czas trwania jednego odcinka może być dostosowany do poziomu wytrenowania każdej osoby i może trwać od 30 do nawet 45 sekund. Cały trening nie powinien być jednak dłuższy niż 30 minut. 

Trening HIIT - przykładowy plan treningowy 

  • Rozgrzewka - 5 minut na średnim poziomie intensywności (bieg bokserski, pajacyki, dynamiczne rozciągnie, wymachy rąk w przód i w tył)
  • Trening - 30 sekund pracy/ 15 sekund przerwy 

- Burpess

- Przysiad - wyskok

- Skakanie na skakance

- Pompki 

- Twist rosyjski 

- Wspinaczka w podporze 

Wykonujemy ćwiczenia w tak zwanym obwodzie, czyli zaczynamy od wykonywania burpess przez 30 sekund, potem odpoczywamy 15 sekund, a następnie przechodzimy do kolejnego ćwiczenia, czyli przysiad -wyskok. kiedy wykonamy już wszystkie ćwiczenia odpoczywamy około 2 minuty i powtarzamy ten sam obwód jeszcze 3 razy. 

  • Rozciąganie - 5 minut 

Trening HIIT - zalety 

Dzięki temu treningowi w bardzo krótkim czasie jesteś w stanie zauważyć już pierwsze efekty, dlatego coraz więcej sportowców i amatorów korzysta z tej formy aktywności. Do zalet treningu interwałowego zaliczamy: 

- szybkie i skuteczne spalanie tkanki tłuszczowej - nie ma lepszego sposobu na trwałe pobudzanie naszego metabolizmu niż trening interwałowy. Nawet, kiedy już nie ćwiczysz a np. siedzisz w pracy twój organizm nadal redukuje tkankę tłuszczową

krótki okres wykonywania treningu - trening HIIT należy do jednego z krótszych treningów, ale niech nie zwiedzie cię ten czas. Dzięki wysokiej intensywności ćwiczeń jesteś w stanie już po zaledwie kilku tygodniach zauważyć dostrzegalne efekty w swoim wyglądzie. 

- nie potrzebujesz drogiego sprzętu - tak naprawdę nie potrzebujesz nawet karnetu na siłownię, bo ten trening jesteś w stanie wykonywać w swoim domowym zaciszu. Musisz jedynie bazować na ćwiczeniach, które są podstawą treningu interwałowego. 

- poprawa kondycji - regularne wykonywanie treningu HIIT wzmacnia serce i prowadzi do obniżenia tętna spoczynkowego, a to z kolei korzystnie wpływa na naszą kondycję, a także zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia. 

- redukcja tkanki tłuszczowej bez ubytków tkanki mięśniowej - w odróżnieniu od treningu kardio trening HIIT nie spala jednocześnie tkanki tłuszczowej i mięśniowej. Jest to szczególnie ważne dla osób, które nie tylko chcą spalić tkankę tłuszczową, ale również wyrzeźbić i wzmocnić mięśnie

Trening HIIT - przeciwwskazania 

Trening interwałowy jest bardzo wyczerpującą formą treningu. Jeżeli jesteś osobą początkującą powinnaś zacząć od treningu kardio. Osoby cierpiące na przewlekłe choroby układu krążenia, oraz osoby po przebytym zawale powinny rozpocząć treningi od bardziej umiarkowanych, statycznych ćwiczeń. Jeżeli podczas wykonywania ćwiczeń poczujesz ból w klatce piersiowej to wydłuż czas odpoczynku lub zmniejsz czas wykonywania ćwiczeń. 

Więcej o: