Siłownia jest tylko dla mięśniaków? Obalamy mity na temat klubów fitness

Unikamy klubów fitness, bo boimy się, że spotkamy tam tylko "mięśniaków" albo dziewczyny wyglądające jak supermodelki. Nasze wymówki to krzywy kręgosłup czy zmęczenie. No i w końcu obawimy się, że za bardzo rozbudujemy sylwetkę, więc w ogóle się nie ruszamy z kanapy. Eksperci z firmy Star Fitness obalają te mity i tłumaczą, że nie taki klub straszny, jak nam się wydaje.

Siłownia to miejsce dla łysych mięśniaków na sterydach

Na szczęście minęły już czasy, w których siłownia zarezerwowana była tylko dla "mięśniaków". Mroczne i ciasne salki gimnastyczne, nieprzyjemny zapach i tzw. "karki" to echo przeszłości. Dzisiejsze kluby fitness to jasne, duże przestrzenie pełne uśmiechniętych ludzi. Częściej, niż zafiksowaną na obwodzie bicepsa górę mięśni, można spotkać tu wracającą do formy po porodzie młodą mamę, studentkę lub biznesmena chcącego odpocząć psychicznie po długim dniu pracy. - Rosnącą grupą klientów są także osoby powyżej 50. roku życia - mówi Maciej Dufrat, trener personalny z firmy Star Fitness . - Nowe formy zajęć, takie jak indoorwalking - trening na eliptykach i trening funkcjonalny pozwalają podjąć aktywność fizyczną każdemu, niezależnie od formy i poziomu wytrenowania. Bardziej niż na ponadprzeciętnej sprawności skupiamy się w nich na zachowaniu dobrej kondycji, by ułatwić sobie codzienne funkcjonowanie.

Nie mogę chodzić na siłownię, bo mam skrzywiony kręgosłup

Nic bardziej mylnego. Mięśnie grzbietu, wyciągnięte i nienaturalnie wykręcone z powodu całodziennego siedzenia w pracy przed komputerem potrzebują ćwiczeń. Racjonalny trening wzmacniający plecy, pozwoli uniknąć w przyszłości ryzyka zwyrodnień, bólu i kosztownych kuracji. Kręgosłupowi może zaszkodzić nadmierne i nierówno rozłożone obciążenie. Jednak dziś oferta zajęć w klubach fitness wykracza daleko poza dźwiganie sztangi: od jogi, przez spinning (jazdę na rowerze w rytm muzyki), indorwalking (marsze na eliptyku), po ćwiczenia rozciągające i modelujące sylwetkę (CelluStop, pilates). W wyborze najodpowiedniejszej aktywności, dostosowanej do naszych możliwości i ograniczeń pomoże nam wykwalifikowana kadra. Wystarczy zgłosić się do instruktora lub trenera personalnego, a on dobierze odpowiednie ćwiczenia, obciążenie i przyrządy oraz pokaże, jak efektywnie na nich pracować.

Nie ćwiczę, bo nie chcę mieć atletycznej sylwetki

Nie trzeba się o to martwić. Do klubów fitness chodzi mnóstwo ludzi, których na co dzień mijasz na ulicy. Niewielu z nich przypomina kulturystów, prawda? To dlatego, że za przyrost tkanki mięśniowej odpowiadają specjalne treningi . Towarzyszy im także odpowiednia dieta i przyjmowanie specjalnych preparatów (odżywek). Nie grozi ci więc, że zostaniesz "mężczyzną w spódnicy". Aerobik czy pilates sprawią, że twoje ciało będzie bardziej sprężyste i jędrne. Bardzo popularną aktywnością stał się także spinning. - Trudno o lepsze ćwiczenia, chcąc kształtować smukłą sylwetkę. To trening ogólnorozwojowy, który pozwoli zgubić zbędne kilogramy i popracować nad mięśniami, ale bez efektu atletycznej sylwetki - zachęca Maja Włoszczowska, srebrna medalistka Igrzysk Olimpijskich w Pekinie, która jest ambasadorką spinning w Polsce.

Z moimi fałdkami w klubie fitness będę się źle czuć

Nie czekaj z zapisaniem się do klubu, aż będziesz wyglądać jak sportowiec. Dla wielu osób podstawową motywacją do podjęcia aktywności fizycznej jest właśnie chęć wyszczuplenia sylwetki. W związku z tym, w klubie spotkasz wiele osób podobnych do ciebie. - Dla każdego, kto chce schudnąć podstawą powinny być regularne ćwiczenia - podpowiada Maciej Dufrat, trener personalny z firmy Star Fitness . Zdaniem dietetyka, Marzeny Brzezińskiej, nie warto się też głodzić i katować restrykcyjnymi dietami, które bez połączenia z aktywnością fizyczną na niewiele się zdadzą. Pomocą i radą służą także instruktorzy fitness i trenerzy personalni, którzy wytłumaczą jak wyćwiczyć konkretne partie ciała i jak zmodyfikować jadłospis, aby efekty pracy nad smukłą sylwetką były widoczne i trwałe.

Sprawdź, jak dostosować dietę do aktywności

Po pracy jestem zbyt zmęczona, żeby ćwiczyć

Poradzisz sobie. Na każdym treningu tempo ćwiczeń dostosowane jest do poziomu grupy. Poza tym, oferta dzisiejszych klubów fitness jest tak dopasowana, aby nie tylko wyciskać z klientów "siódme poty". Coraz częściej w ofercie znajdują się usługi dla spragnionych relaksu. W klubie możesz skorzystać z sauny, masaży, ćwiczeń rozluźniających i zajęć typu wellness, które pozwolą wypocząć nie tylko fizycznie, ale również psychicznie.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.