Siedem oznak, że brakuje nam ważnych witamin. Zmiany nastroju, poziomu energii, problemy ze skórą? Lepiej mieć to na uwadze!

Nasze ciało wysyła sygnały, kiedy w środku dzieje się coś niedobrego. Co się dzieje, jeśli dostarczamy za mało ważnych witamin i minerałów? Warto zwrócić uwagę na kilka charakterystycznych objawów.

Czasem zbilansowana dieta jest trudniejsza, niż nam się wydaje. Zwłaszcza zmiana sposobu żywienia może sprawić, że początkowo właściwy dobór składników nie będzie tak prosty. O niedobory w jadłospisie jest niezwykle łatwo. Na szczęście organizm dopomina się brakujących wartości odżywczych - jak odczytywać poszczególne sygnały?

Zobacz wideo Agata Rubik stosowała dwie popularne diety

Siedem oznak, że brakuje nam ważnych witamin

Popękana skóra na piętach

Może stanowić nie tylko problem natury estetycznej, lecz także być objawem niedoboru witamin B3, C lub E. Zbyt niska ilość tych składników powoduje, że skóra staje się sucha i odwodniona, co w rezultacie prowadzi do pęknięć. Popękana skóra na piętach to pierwszy ważny sygnał, którego nie należy lekceważyć. Brak wymienionych witamin może prowadzić do poważnych schorzeń!

Nagłe zmiany i wahania nastroju

Jeżeli bez wyraźnych powodów czy problemów zauważamy, że nasz nastrój gwałtownie się zmienia, może to być sygnał, że czegoś brakuje w naszej diecie. Brak kwasów tłuszczowych omega-3 wpływa na wahania nastrojów, a nawet może potencjalnie zwiększyć ryzyko depresji.  Niedobory witaminy B (folianu) i magnezu część specjalistów również wiąże z obniżonym nastrojem.

Beyonce na okładace 'Harper's Bazaar'Beyonce szczerze o kulturze diet: W przeszłości poświęcałam jej zbyt wiele czasu

Delikatne dziąsła

Krwawienie z dziąseł nie jest normalne. Jeżeli nie podrażniliśmy jamy ustnej środkami lub nicią dentystyczną, jest to jasny sygnał ostrzegawczy, że cierpimy na niedobór witaminy C.

Zmiany tekstury włosów

Czy zauważyłaś ostatnio, że twoje włosy nie są takie same, jak zawsze? Może widzisz więcej rozdwojonych końcówek, niż zwykle lub zwiększone przerzedzenie?  A może twoje zawsze proste włosy stają się teraz falowane lub kręcone – lub odwrotnie? Zmiana faktury włosów oraz ich ilości i stanu może oznaczać niedobór witaminy B6 oraz B12, kwasu foliowego lub żelaza. Warto zrobić wtedy badania, uwzględniające kontrolę powyższych witamin i minerałów.

Pogorszenie wzroku

Witaminy A, C i E są kluczowe dla zdrowych oczu i dobrego widzenia. Jeśli brakuje ci któregokolwiek z tych składników odżywczych, efekty mogą objawiać się nagłymi lub stopniowymi zmianami w twoim widzeniu. Na przykład niedobór witaminy A może powodować stan zwany kseroftalmią, który powoduje trudności z widzeniem w nocy lub przy słabym oświetleniu. Jeśli poziom witaminy A nadal pozostaje niski, może również wysuszać kanały łzowe i oczy. Z kolei niedobór witamin C oraz E może być przyczyną powstania zwyrodnienia zwanego plamką żółtą, a także skutkować pojawieniem się zaćmy!

Jeśli cierpimy z powodu obolałych pleców, nasz trening powinien zawierać inne ćwiczeniaNawracające bóle w plecach? Tego NIE rób. Niektóre ćwiczenia mogą pogorszyć sprawę

Zmęczenie

Niedobór żelaza, który jest również znany jako anemia (lub niedokrwistość z niedoboru żelaza ) to częsta przyczyna nieuzasadnionego przewlekłego zmęczenia. Żelazo jest odpowiedzialne za pomaganie organizmowi w tworzeniu hemoglobiny, która przenosi tlen w całym ciele i dostarcza go do wszystkich potrzebnych miejsc. Bez odpowiedniej ilości hemoglobiny serce musi pracować na zwiększonych obrotach, co może powodować uczucie dodatkowego zmęczenia.

Skurcze

Drżenie oraz bolesne, piekące skurcze mięśni mogą być oznakami niedoboru składników odżywczych w diecie. Jak można stwierdzić, czy skurcze są spowodowane brakiem składników odżywczych, a nie zbyt ciężkim treningiem lub innym problemem zdrowotnym? Objawy te zwykle nie pojawiają się same - zamiast tego towarzyszą innym objawom niedoboru witamin, takim jak zmęczenie lub mrowienie w rękach, nogach lub stopach. A jeśli doświadczasz tego wszystkiego, prawdopodobnie dostarczasz organizmowi za mało wapnia.

Więcej o: