Sześć sygnałów, które wysyła twoje ciało, kiedy potrzebuje przerwy od treningów

Aktywność fizyczna to bardzo ważna część naszego życia, ale, jak we wszystkim, powinniśmy zachować w niej umiar. Po czym poznać, że ciut przesadziliśmy z intensywnością wykonywanych treningów?

Organizm, kiedy czuje, że potrzebuje przerwy, wysyła nam jasne sygnały. Co powinno nas zaniepokoić? Jak odczytywać poszczególne reakcje na ćwiczenia? Jeżeli występuje u nas nawet jeden z poniższych objawów, czas na zwolnienie tempa i porządną regenerację.

Zobacz wideo Taneczne cardio z Dominiką Śliwińską

Sześć sygnałów, które wysyła przemęczone ciało

Odczuwasz ból po treningach

Nie ma nic dziwnego w kilkudniowych zakwasach, jednak w momencie, kiedy ból jest silny i utrzymuje się długo, a sytuacja powtarza się po każdym treningu, to sygnał, aby zrobić sobie przerwę. Skrajna bolesność to objaw stanów zapalnych i uszkodzeń tkanek, które nie zregenerują się, jeśli nie pozwolimy ciału właściwie odpocząć. Zbyt intensywne brnięcie w treningi może się skończyć kontuzjami oraz tym, że wykonywane ćwiczenia nie będą przynosić żadnych efektów.

Masz spadek samopoczucia

Po treningach, mimo zmęczenia, powinniśmy poczuć przypływ wydzielających się endorfin. Dlatego fakt, że nasz nastrój po ćwiczeniach jest dużo gorszy, powinien być niepokojący. Spadki samopoczucia są spowodowane zbyt intensywnymi treningami i mogą skutecznie odstraszyć nas od regularnych ćwiczeń.

Trening hiit jest bardzo intensywny i wymagający dla organizmuTrzy treningi HIIT, których warto spróbować. Maksimum spalania przy minimum czasu

Masz problemy ze snem

Bezsenność, spanie zbyt długo, częste wybudzanie się w nocy - to wszystko świadczy o zaburzeniach prawidłowego snu. Jeżeli ostatnio dużo trenujemy, istnieje możliwość, że to jest właśnie przyczyna niemożliwości normalnego wyspania się. Rozregulowane hormony stresu przez zbyt intensywne ćwiczenia to częsty powód tego, że w rezultacie nie możemy zasnąć.

Boisz się treningów

Jeżeli przed wyjściem na zajęcia odczuwamy lęk, powinniśmy wiedzieć, że dzieje się coś niedobrego. Kiedyś czułeś ekscytację przed rozpoczęciem boksu, a teraz jedziesz na salę jak na skazanie? Weź parę głębokich oddechów i tym razem odpuść. Zmuszanie się do aktywności fizycznej przyniesie odwrotny skutek od zamierzonego. Lęk przed treningiem zwiększy poziom stresu, to z kolei spowoduje problemy ze snem i mamy błędne koło.

Pandemia sprawiła, że zaczęliśmy ćwiczyć w domuSześć niezdrowych nawyków fitness, których nabraliśmy w czasie pandemii

Jest ci trudniej ćwiczyć, choć wykonujesz te same treningi, co zwykle

Robisz ćwiczenia, które dobrze znasz, a masz wrażenie, jakbyś miał przed sobą maraton, na który nie byłeś przygotowany? To jasny sygnał, że ciało potrzebuje przerwy. Bez regeneracji nawet najprostsze czynności staną się trudne do wykonania.

Twoje tętno wzrosło

Czujesz, że przyspieszone tempo bicia serca nie wraca do normy mimo zakończenia treningu? To kolejny sygnał przetrenowania, który ma związek z hormonami stresu. Jeżeli ćwiczymy zbyt długo i intensywnie, bez przerw, nasze ciało odpoczynek zacznie traktować... jako sytuację kryzysową oraz potencjalne niebezpieczeństwo. Uwolnione hormony stresu sprawią, że akcja serca przyspieszy, aby przełączyć organizm w tryb walki lub ucieczki. Wszędzie ważne jest zachowanie równowagi, które sprawia, że ciało właściwie reaguje na poszczególne aktywności oraz ich brak.

Więcej o: