Dlaczego opłaca się jeść żywność bogatą we flawonoidy? Na co działają i gdzie je znajdziemy?

Specjaliści podkreślają, że flawonoidy kryją w sobie bogactwo cennych dla naszych organizmów właściwości. Na co konkretnie działają?

Flawonoidy to związki naturalnie występujące w produktach pochodzenia roślinnego. Znajdziemy je w całym przekroju różnych produktów, zaczynając od ziół, poprzez warzywa, na owocach kończąc. Szacuje się, że obecnie rozróżniamy około pół tysiąca takich związków, a jest ich aż osiem tysięcy! Jaką kryją w sobie moc?

Zobacz wideo Szadkowska: Wegetarian przybywa w Polsce i na świecie

Flawonoidy - jakie niosą korzyści?

Związki te sprawiają, że nasza flora bakteryjna jest w stanie walczyć z bakteriami, wirusami oraz grzybami. Niektóre z nich, zawarte np. w cytrusach, świetnie wpływają na naczynia krwionośne. Jeszcze inne wykazały pozytywne działanie na nasze samopoczucie. Jak podaje magazyn internetowy Marthy Stewart, w czasopiśmie "American Academy of Neurology" pojawił się artykuł dotyczący najnowszych badań. Specjaliści udowodnili, że niektóre flawonoidy mogą pomóc zmniejszyć ryzyko pogorszenia się funkcji poznawczych, co przekłada się na nasz nastrój.

Na czym polega dieta przeciwzapalna?Jak zacząć jeść więcej żywności o działaniu przeciwzapalnym i dlaczego to ważne?

Eksperyment został przeprowadzony na grupie 75 tysięcy ochotników. Na początku uczestnicy mieli około 50 lat, pod koniec badania 75-80. Tak długi czas pozwolił zgromadzić odpowiednie i dokładne dane. Co odkryto? Te osoby, które w tym czasie spożywały żywność dostarczającą 600 miligramów flawonoidów, miały o 20 procent mniejsze szanse na pogorszenie się funkcji poznawczych. To znacząca i obiecująca różnica! Powtarzając to, co głoszą naukowcy - nigdy nie jest za późno, aby włączyć do diety więcej flawonoidów!

Letni jadłospis Anny LewandowskiejSmaki lata od Anny Lewandowskiej - lekki i pożywny jadłospis na cały dzień

Flawonoidy - gdzie je znajdziemy?

Jeżeli chcemy zjadać więcej tego składnika, musimy włączyć do menu więcej produktów pochodzenia roślinnego. Wśród najlepszych źródeł różnych odmian tego związku znajdują się: truskawki, jabłka, cytryny, pomarańcze, wiśnie oraz czerwona kapusta. Na koniec ciekawostka - flawonoidy, oprócz cennego działania na nasz organizm, odpowiadają za... kolor roślin oraz ich gorzkawy posmak i zapach.

Więcej o: