Dieta South Beach - trzy fazy, które pomogą w utrzymaniu sylwetki. Czy każdy może zdecydować się na tę metodę?

"Dieta plaż południowych" została poublikowana w 2003 roku i sprzedała się w ponad 20 milionach egzemplarzy. Ostatnio znowu rośnie w popularność - czy warto przyjrzeć się jej bliżej?

Kiedy we wspomnianym 2003 roku światło dzienne ujrzała propozycja amerykańskiego kardiologa Arthura Agatstona, wywołała niemałą sensację. Lekarz przez wiele lat pracował nad stworzeniem diety, która pomoże osobą cierpiącym na cukrzycę typu 2. Osoby, które zdecydowały się wypróbować wówczas nowoczesnej metody odżywiania, zachwalały, że dzięki niej czują się świetnie, a przy okazji zrzuciły zbędne kilogramy.

Zobacz wideo Agata Rubik stosowała dwie popularne diety

Dieta South Beach - zasady

Arthur Agatston skupił się na indeksie glikemicznym i jest to w zasadzie najważniejszy parametr. Możemy jeść wszystko w każdej ilości - o ile dany produkt ma niski indeks. Kolejną zasadą jest eliminacja produktów wysokoprzetworzonych, czyli takich, w których składzie znajdziemy kwasy tłuszczowe nasycone oraz tłuszcze trans - dla nich indeks glikemiczny zwykle przekracza 60 jednostek. Tym sposobem z diety znika jasne pieczywo oraz makarony na rzecz produktów pełnoziarnistych, warzyw i owoców (jednak ich indeks nie powinien przekraczać 50 jednostek).

trening z gumami oporowymiJak zrównoważyć siedzący tryb życia? Naukowcy proponują trzyminutowy trening

Dieta Soutch Beach zawiera trzy fazy

Jeżeli zaciekawi nas ten model odżywiania, jego twórca zaleca przejście przez trzy etapy. 

  • Pierwszy polega na jedzeniu sześciu posiłków dziennie przez okres około dwóch tygodni. Przez ten czas staramy się, aby jeść regularnie, aby nie czuć głodu oraz nie powodować skoków glukozy. Wśród dozwolonych produktów znajdziemy m.in. chude mięso i ryby, skorupiaki, rośliny strączkowe, jajka, warzywa, napoje sojowe, warzywa oraz orzechy. Warto też postawić na oleje roślinne dobrej jakości a w tym lniany, rzepakowy czy słonecznikowy.
  • Podczas drugiej fazy pomału włączamy kolejne grupy produktów a w tym m.in. jogurty, makaron razowy, nieprzetworzone płatki śniadaniowe (możemy postawić na samodzielnie przygotowaną granolę). Wracają też stopniowo takie warzywa, jak ziemniaki, czerwona i czarna fasola. 
  • Ostatnia faza to powrót do jedzenia wszystkich produktów, ograniczając się jednak do tych o niższym indeksie glikemicznym.

Fabiana przez tydzień wykonywała treningową rutynę Kourtney KardashianKourtney Kardashian ma absurdalną treningową rutynę, która... działa

Dieta South Beach - przeciwwskazania

Twórca diety zwrócił uwagę, że dieta jest nieodpowiednia dla dzieci i nastolatków oraz osób, które cierpią z powodu chorób nerek. Jak przy każdej większej zmianie, dobrze jest skonsultować chęć jej spróbowania z odpowiednim lekarzem. 

Więcej o: