Czym jest wiek metaboliczny? Dlaczego warto na niego zwrócić uwagę? To może mieć wpływ na nasze zdrowie

Jeśli dowiesz się, jaki jest twój wiek metaboliczny, dowiesz się, czy twoja waga jest w normie.

Metabolizm jest całokształtem reakcji chemicznych oraz związanych z nimi przemianami energii, które zachodzą w naszym organizmie. Wiek metaboliczny może nam dużo powiedzieć na temat naszego zdrowia. Dzięki odpowiednim obliczeniom możemy dowiedzieć się, czy nasza waga jest prawidłowa.

Zobacz wideo Pożeracze tłuszczu, czyli jesz i chudniesz

Czym tak naprawdę jest wiek metaboliczny?

Na nasz wiek metaboliczny wpływa szereg różnych funkcji, o których wspomniał w rozmowie z magazynem "Mind, body and green" specjalista.

To twoja podstawowa przemiana materii lub ilość energii z kalorii potrzebnych do utrzymania prawidłowego funkcjonowania organizmu, w tym organów, trawienia, mięśni i wszystkiego innego, co działa w okresie odpoczynku - wyjaśnia lekarz medycyny funkcjonalnej Heather Moday.

joga z marszemRobimy bikini body! Okazuje się, że świetnym treningiem pomocniczym jest... joga

BMR opiera się na płci, wzroście, wadze, beztłuszczowej masie mięśniowej i szeregu innych czynników. Im wyższy BMR, tym lepszy wiek metaboliczny.

Jak obliczyć swój wiek metaboliczny?

Aby obliczyć swój wiek metaboliczny, musisz znać swój BMR. W tym celu najlepiej jest współpracować z lekarzem, który może nam pomóc dokładniej określić wszystkie dane. Jednak, aby zorientować się, jaki jest twój wiek metaboliczny w tej chwili, najpowszechniejszą formułą jest wzór zwany równaniem Mifflin St.Jeor: 

  • Dla mężczyzn: BMR = 10 x waga (w kilogramach) + 6,25 x wzrost (w centymetrach) - 5 x wiek (w latach) + 5.
  • Dla kobiet: BMR = 10 x waga (w kilogramach) + 6,25 x wzrost (w centymetrach) - 5 x wiek ( w latach) - 161.

Gdy już znasz swój BMR, porównasz go z tabelą wieku metabolicznego.

płaski brzuchDziesięciominutowy trening, który uderzy w KAŻDY mięsień brzucha. Zrób formę do lata

Jak obniżyć wiek metaboliczny?

Najprostszym sposobem będzie włączenie do codziennego grafiku aktywności fizycznej. Spacer, bieganie, rolki czy wyjście na rower to świetne sposoby, aby spalić zbędne kalorie, dotlenić organizm a przy okazji podkręcić metabolizm. Włączmy też do diety więcej produktów bogatych w błonnik, który naturalnie wspiera procesy trawienne w naszym ciele.

Więcej o: