Ile kalorii ma jajko? Jak przygotować faszerowane jajka w dietetycznej wersji?

Jajka w różnych odsłonach to nieodłączna część świąt wielkanocnych. Cały czas trwają jednak spory o to, czy produkt jest zdrowy, a także czy nie jest zbyt kaloryczny. Ile kalorii mają jajka?

Jeżeli nie wyobrażacie sobie Wielkanocy bez jajek - nic w tym dziwnego. Podczas nadchodzących świąt to właśnie ten produkt jest składnikiem wielu potraw. Osoby będące na diecie, które z niepokojem wyszukują informacji, dotyczących kaloryczności jajek, powinny zwrócić uwagę na kilka rzeczy.

Zobacz wideo Jajko to samo zdrowie! Co zatem z cholesterolem i salmonellą?

Czy jajka są zdrowe? Ile kalorii mają jajka?

Jedno ugotowane jajko dostarczy nam około 78 kalorii i mnóstwo składników odżywczych. Już w takiej porcji znajdziemy cenne białko, kwasy tłuszczowe, witaminę A, D, E, K i C oraz wapń, fosfor, żelazo i magnez. Jajka to również dobre źródło witaminy B12. Choć część dietetyków przestrzega, że w produkcie znajduje się cholesterol, czy naprawdę jest to samo zło? Według wielu badań na podniesienie poziomu złego cholesterolu większy wpływ mają nasycone kwasy tłuszczowe.

Ewa Szabatin poleca lekkie śniadaniaRobisz formę na lato? Ewa Szabatin ma kilka przepisów na śniadania w wersji fit

W jednym jajku średniej wielkości (ok. 50 gramów) znajduje się ok. 5 gramów tłuszczu, ale jedynie 0,1 grama szkodliwych nasyconych tłuszczy. Aż 30 proc. związków tłuszczowych w żółtku stanowi lecytyna, która skutecznie chroni ścianki naczyń krwionośnych przed miażdżycą - czytamy na stronie "Plus Medycyny".

Podsumowując, wielkanocna porcja jajek nie zaszkodzi naszemu zdrowiu. 

Wielkanocne jajko w wersji fit - dwa sprawdzone przepisy

Jeżeli jednak obawiacie się, że ulubiony przysmak zrujnuje codzienną dietę, polecamy dwa sposoby na "odchudzenie" popularnych przepisów.

Jajka faszerowane awokado

  • dwa duże jajka ugotowane na twardo;
  • dwie łyżki chudego białego sera;
  • 40 gramów awokado;
  • łyżka posiekanej natki pietruszki;
  • łyżeczka soku z cytryny;
  • sól i pieprz do smaku.

Przygotowanie: rozetrzyj miąższ awokado i dodaj do niego sok z cytryny. Ugotowane na twardo jajka obierz ze skorupek i przekrój na połowy. Wyjmij ostrożnie żółtka i wymieszaj je z pokruszonym serem, awokado i natką pietruszki. Masę dopraw solą oraz pieprzem. Białka jajek wypełnij farszem i ułóż na półmisku.

Anna Lewandowska przypomina o piciu wodyAnna Lewandowska przypomina o piciu wody. Jej niedobór może mieć tragiczne skutki

Jajka z pastą rzodkiewkową

  • cztery jajka;
  • cztery łyżki kiełków rzodkiewki;
  • dwie łyżki jogurtu greckiego;
  • sól i pieprz do smaku.

Przygotowanie: jajka ugotuj na twardo, następnie je obierz i ostudź. Później przekrój jajka na połówki, wyjmij żółtka, a następnie rozgnieć je i wymieszaj z posiekanymi drobno kiełkami oraz jogurtem. Powstałą pastę dopraw solą i pieprzem i na koniec przełóż ją do jajek.

Więcej o: