Ile porcji warzyw i owoców powinno być w naszym codziennym jadłospisie? Naukowcy podali jednoznaczną odpowiedź

Zróżnicowana dieta to podstawa zadbania o nasze zdrowie. Czy na pewno zjadamy odpowiednią ilość owoców i warzyw?

Wszyscy wiemy, że w owocach i warzywach znajdziemy wiele cennych składników odżywczych. Ile jednak powinniśmy ich zjadać, aby dostarczyć optymalną porcję witamin? Naukowcy po analizie nawyków żywieniowych grup z całego świata wyciągnęli jeden wniosek.

Zobacz wideo Szadkowska: Wegetarian przybywa w Polsce i na świecie

Owoce i warzywa w diecie - dzienna zalecana porcja

Jak podaje magazyn "Bicycling", specjaliści porównali dane z 26 przeprowadzonych badań w różnych częściach świata. Zebrany materiał składał się z obserwacji 1,9 miliona ludzi z 29 krajów w przeciągu ostatnich 30 lat. Wyniki są jednoznaczne; najbardziej optymalną jest dawka trzech porcji warzyw oraz dwóch porcji owoców dziennie. Co ciekawe, osoby, które jadły więcej produktów roślinnych wcale nie wykazywały się lepszym zdrowiem.

Ile piwo ma kalorii?Ile piwo ma kalorii? Czy piwo jasne jest tak samo kaloryczne, jak ciemne?

Im więcej warzyw i owoców zjadasz w ciągu dnia, tym mniejsze ryzyko, że sięgniesz po przetworzoną lub mniej zdrową żywność. Naszym celem jest spożywanie co najmniej pięciu porcji produktów roślinnych dziennie. Taka porcja zapewnia mniejsze ryzyko zapadnięcia na choroby przewlekłe - dodaje dietetyk Kara Hoerr.

Dlaczego produkty roślinne są tak ważne w diecie?

Co ciekawe, nie wszystkie warzywa i owoce wykazują tak samo dobre efekty. Naukowcy zauważyli, że soki owocowe i warzywa bogate w skrobię, takie jak np. kukurydza i ziemniaki, nie zapewniały takiej samej wartości odżywczej w porównaniu z produktami  takimi jak jagody, owoce cytrusowe i zielone warzywa liściaste (takie jak jarmuż i boćwina), które obfitują w wiele witamin i minerałów.

Kasia Dziurska o cheat mealuDomowy trening na smukłe ramiona z Kasią Dziurską. Potrzebujesz tylko dwóch butelek

Pamiętajmy jednak, że najważniejszy jest bilans wszystkich składników. Nie zapominajmy o źródłach zdrowego tłuszczu oraz białka. Najważniejsza jest bowiem równowaga.

Więcej o: