Czy treningi przy niskiej temperaturze są wydajne? Odpowiedź może zaskoczyć

Zastanawiasz się, czy ćwiczenie na świeżym i chłodnym zimowym powietrzu jest dobre dla twojej kondycji? Mamy odpowiedź.

Pandemia koronawirusa zmieniła nasze podejście do ćwiczeń. Treningi, które odbywaliśmy na siłowniach przeniosły się do naszych domów. Część z nas korzysta z możliwości pobiegania leśnymi ścieżkami czy potrenowania w ogródku. Jak sprawa wygląda, gdy temperatura oscyluje w okolicy zera? Czy efektywny trening może odbyć się w zimnych warunkach?

Trening Gal Gadot do 'Wonder Woman 1984'Trener personalny Gal Gadot opowiedział o jej ćwiczeniach do "Wonder Woman 1984"

Zobacz wideo Kuba Przygoński pokazuje domowy trening bez sprzętu

Niskie temperatury a efektywność ćwiczeń

Światowa Organizacja Zdrowia podkreśla, że nawet w obecnej, trudnej sytuacji, nie powinniśmy rezygnować z ruchu. Według badań przeprowadzonych przez japońskiego naukowca, treningi wczesnym rankiem, gdy temperatura jest jeszcze dość niska, oraz pływanie w zimnej wodzie, to świetny sposób na poprawę kondycji i metabolizmu.

Ćwiczenia na zimnym powietrzu mogą pomóc w szybszym spalaniu komórek tłuszczowych. W niskiej temperaturze nasze ciało musi wykonać większą pracę i zużyć więcej energii. Niektóre z moich przekonań nadal są tylko teorią, ale badania postępują i wstępne wyniki potwierdzają postawione tezy - tłumaczy dr Shingo Kajimura, w wywiadzie dla "Elemental".

sześciominutowy domowy treningIle kalorii trzeba spalić podczas treningu, aby schudnąć?

Przy zachowaniu środków ostrożności, zimowy trening na świeżym powietrzu może nam zatem przynieść wiele korzyści. Oprócz spalania tkanki tłuszczowej, organizm zahartuje się, kondycja poprawi, a całe ciało odpowiednio dotleni, co usprawni funkcjonowanie wielu narządów. Warto też wiedzieć, że ćwiczenia przy niskiej temperaturze są zdecydowanie bardziej wydajne niż te, które wykonujemy w gorącu. 

Ruszając się i tak wytwarzamy dużo ciepła, a nasze ciało musi pracować, aby wyrównać różnice w temperaturach. Dlatego zdecydowanie lepiej jest ćwiczyć przy niskiej temperaturze - dodaje Markham Heid z "Men's Heath".

Biorąc pod uwagę wskazówki specjalistów, warto choć spróbować ćwiczeń w zimę na świeżym powietrzu. Możemy zacząć od dłuższych spacerów, biegania lub krótkich treningów cardio. 

Więcej o: