Czy post przerywany wpływa na przyrost masy mięśniowej? Sprawdziliśmy

Post przerywany, czyli IF jest bardzo popularnym rodzajem diety. Wiele osób decyduje się na IF, chcąc schudnąć. Część wielbicieli tego modelu odżywiania uważa, że może on pomóc w budowaniu mięśni.

Post przerywany to jedna z najczęściej wyszukiwanych diet w sieci. Istnieją jej różne rodzaje, a czas postu możemy dzielić m.in. w stosunku 16:8 lub 5:2. Część osób stosujących tę dietę uważa, że stwarza ona idealne warunki do rozrostu masy mięśniowej. Zdania są jednak podzielone.

Zobacz wideo Agnieszka Radwańska o swojej diecie

Post przerywany wpływa na przyrost masy mięśniowej?

Zwolennicy tej teorii twierdzą, że post przerwany, podczas którego dostarczamy jedzenie w ciągu ośmiu godzin w ciągu doby, wystarcza do prawidłowej syntezy białek mięśniowych. Jedzenie w odpowiednim przedziale czasowym ma mieć na nas zdecydowanie lepszy wpływ, niż stosowanie innych diet redukcyjnych. Co o wpływie IF na mięśnie mówi nauka?

Ewa Chodakowska przypomina o roli węglowodanów w diecieDlaczego węglowodany w naszej diecie są tak ważne? Odpowiada Ewa Chodakowska

Postanowiono przeprowadzić badanie

Naukowcy postanowili rozstrzygnąć trwający spór za pomocą analizy dwóch różnych przypadków. W badaniu wzięły udział kobiety, które od lat miały do czynienia z treningiem siłowym. Zostały przydzielone losowo do dwóch grup: z ośmiogodzinnym postem przerywanym oraz z inną dietą odchudzającą, która nie stosowała okna żywieniowego. Obie grupy miały w grafiku taki sam trening siłowy przed dwa miesiące, oraz dodatkowe 30 gramów białka do przyjęcia po każdych zajęciach. Kobiety, które stosowały IF mogły jeść w godzinach 12-20, druga grupa mogła jeść o każdej porze. Specjaliści kontrolowali w tym czasie m.in. wydolność mięśniową oraz liczbę kalorii spożytych przez uczestniczki.

ile kalorii ma szpinakMinimum kalorii, maksimum składników odżywczych. Te produkty są zalecane na diecie

Co wykazały wyniki?

Po analizie zgromadzonych danych naukowcy ogłosili, że... każda z grup osiągnęła praktycznie takie same wyniki. Różnice w przyroście masy mięśniowej były ledwo zauważalne. Tak samo sytuacja wyglądała w przypadku utraty tkanki tłuszczowej oraz z poprawą kondycji.

To tylko pokazuje, że nie ma jednej niezawodnej dla wszystkich metody. Każdy organizm jest inny i trzeba obserwować, co nam sprzyja, a co nam nie służy. Jeśli chodzi o wpływ postu przerywanego na mięśnie - nie jest ani zły ani dobry. Może nam rzeczywiście pomóc, ale to zależy wyłącznie od tego, jak zareaguje nasze ciało.

Więcej o: