Jak intensywne treningi wpływają na nasze zdrowie? Wyniki badań są jednoznaczne

Ruch to zdrowie - można to powtarzać przy każdej nadażającej się okazji. Dla wszystkich osób, które jeszcze zastanawiają się, czy zacząć ćwiczyć, mamy kilka słów motywacji od specjalistów.

Naukowcy z JAMA Internal Medicine przyjrzeli się w badaniu grupie dorosłych, składającej się z 403 000 osób. Od 1997 do 2013 roku specjaliści przyglądali się ich codziennej rutynie, liczbie aktywności fizycznej oraz stanie zdrowia. Analiza wyników pozwoliła na bardzo dokładne wytyczne.

Zobacz wideo Kuba Przygoński pokazuje domowy trening bez sprzętu

Intensywna aktywność fizyczna wpływa na nasze zdrowie

Przebadanie powyższej liczby przypadków pozwoliło naukowcom na potwierdzenie, że osoby, które częściej, w stosunku do całej aktywności ,wybierały energiczne treningi, mają mniejsze ryzyko przedwczesnej śmierci. Okazało się również, że najlepsze korzyści mają te osoby, które ćwiczą 150 minut tygodniowo. Specjaliści jako "energiczne ćwiczenia" zdefiniowali te, które odbywamy co najmniej 10 minut, a po ich wykonaniu czujemy wyraźne zmęczenie oraz zwiększone tętno i potliwość. 

Ogólnie rzecz biorąc, energiczna aktywność po prostu daje większą poprawę niż umiarkowana aktywność w obszarach takich jak wydolność krążeniowo-oddechowa oraz wydolność funkcjonalna - powiedziała Carol Mack w rozmowie z magazynem "Runners World" - Istnieją inne badania pokazujące, że taki poziom aktywności powoduje też wyrównanie ciśnienia krwi.

Powyższe rezultaty ćwiczeń to siły składowe, które pozytywnie wpływają na ogólny stan zdrowia. A zmniejszenie ryzyka chorób przewlekłych przekłada się przecież na długość naszego życia.

Czy każdy trening musi być tak intensywny?

Carol Mack zaznacza, że nie każdy trening musi wywoływać u nas aż tak skrajne zmęczenie. Takie zajęcia mogą się odbywać nawet raz na tydzień. W międzyczasie możemy wykonywać inne aktywności o mniejszej intensywności. Ważne, aby... po prostu się ruszać. 

W odpowiednich dawkach energiczne treningi to wspaniała rzecz. Stanowią wyzwanie dla układu sercowo-naczyniowego i układu mięśniowo-szkieletowego organizmu w większym stopniu, niż ciągła umiarkowana aktywność. Kiedy intensywne ćwiczenia są przeprowadzane konsekwentnie i w odpowiednich dawkach, przynoszą świetne efekty, ponieważ organizm uczy się dostosowywać do większego stresu - dodaje specjalistka.

Carol proponuje wyznaczyć sobie jeden, dwa dni w tygodni na intensywniejsze zajęcia, np. trening HIIT czy szybkie cardio. W pozostałe dni skupmy się na umiarkowanych ćwiczeniach.

Więcej o:
Copyright © Agora SA