WHO wyliczyło, ile powinniśmy ćwiczyć mimo pandemii. Jak często trenować w obecnej sytuacji?

WHO stwierdza, że każdy powinien być aktywny fizycznie i ograniczać czas spędzany w pozycji siedzącej, nawet podczas pandemii. Na oficjalnej stronie organizacji pojawił się dokument, który podaje wytyczne odnośnie do ćwiczeń w dobie koronawirusa.

Przez koronawirusa więcej czasu spędzamy w domach, a nasz dostęp do siłowni jest ograniczony. Walka z siedzącym trybem życia stała się jeszcze większym wyzwaniem. Niechęć do ćwiczeń była problemem już przed wybuchem pandemii. Dlatego WHO postanowiło przypomnieć, jak ważna jest aktywność fizyczna oraz podać wskazówki dotyczące treningu w obecnej sytuacji.

dieta whole30Dieta GAPS - złoty środek na zespół psychologiczno-jelitowy?

Zobacz wideo Anna Lewandowska podzieliła się szybkim intensywnym treningiem

Aktywność fizyczna jest ważna dla naszego zdrowia

Według danych zgromadzonych przez Światową Organizację Zdrowia, gdyby ludzie byli bardziej aktywni, liczba zgonów zmniejszyłaby się od czterech do nawet pięciu milionów rocznie. To pokaźne liczby. 

Aktywność fizyczna ma zasadnicze znaczenie dla zdrowia i dobrego samopoczucia. Może pomóc przedłużyć życie o lata - podkreśla dyrektor generalny WHO Tedros Adhanom Ghebreyesus.

Obecne czasy utrudniają i tak już niełatwą walkę o motywację do ćwiczeń. Nie pomaga wprowadzanie dystansu społecznego ani ograniczone możliwości wychodzenia z domu. WHO podaje wytyczne, do których powinniśmy się zastosować, aby zadbać o zdrowie swoje i najbliższych.

ćwiczenia w domuPodstawowe ćwiczenia do wykonania w domu na każdym stopniu zaawansowania

WHO o aktywności fizycznej podczas pandemii

Specjaliści z organizacji wyliczyli, ile czasu powinny na ćwiczenia poświęcać poszczególne grupy wiekowe. Lista prezentuje się następująco:

  • Dzieci na umiarkowanej aktywności fizycznej powinny spędzać godzinę co najmniej trzy dni w tygodniu. Podczas zajęć dobrze, aby pojawiły się ćwiczenia wzmacniające mięśnie i kości.
  • Zdrowi dorośli w wieku 18-64 lat powinni przeznaczyć od 150 do 300 minut tygodniowo na ćwiczenia aerobowe (o tym, na czym dokładnie polegają takie treningi oraz przykładowe ćwiczenia znajdziecie tutaj) wymagające umiarkowanego wysiłku lub 75-150 minut na intensywne treningi.
  • Zdrowi dorośli w wieku 65 lat lub więcej mają takie same zalecenia, co osoby młodsze, z tym założeniem, że podczas treningu powinny pojawić się ćwiczenia poprawiające równowagę.
  • Kobiety w ciąży oraz po porodzie powinny przeznaczać 150 minut tygodniowo na trening aerobowy o umiarkowanej intensywności (oczywiście jeśli nie ma przeciwwskazań lekarskich - red.). 
  • Zarówno dzieci, jak i dorośli z niepełnosprawnościami lub chorobami przewlekłymi również powinny, w miarę swoich możliwości podejmować aktywność fizyczną. Jednak w takich przypadkach za wybór treningu powinni odpowiadać specjaliści, czyli np. fizjoterapeuci, którzy znają możliwości pacjenta i dobiorą bezpieczne ćwiczenia. 

Na czym polega różnica pomiędzy treningiem umiarkowanym a intensywnym?

Przede wszystkim na podstawie powyższej listy łatwo zauważyć, że treningi umiarkowane są dłuższe od tych intensywnych. Dzieje się tak z prostej przyczyny. Ćwiczenia intensywne wymagają większego wysiłku; są nastawione na to, aby w stosunkowo krótkim czasie wykonać jak największą pracę. Z tego powodu dla osób początkujących zaleca się treningi umiarkowane. Trwają dłużej, ale dzięki wolniejszemu tempu mniej męczą.

Więcej o: