Anna Lewandowska wymienia rodzaje treningów. Jakie są między nimi różnice?

Anna Lewandowska postanowiła przedstawić podstawowy podział treningów. Dzięki takiej klasyfikacji łatwo dobierzemy ćwiczenia do swoich potrzeb.

Anna Lewandowska postanowiła rozprawić się z rodzajami ćwiczeń. W ten sposób możemy łatwo zorientować się, który trening spełni nasze oczekiwania. Lewandowska przypomina, że aktywność fizyczna to nie tylko redukcja tkanki tłuszczowej, lecz także lepsze samopoczucie oraz budowanie odporności. Każdy z nas ma inny cel treningowy, dlatego warto zaznajomić się z ćwiczeniami, które pomogą nam ten cel osiągnąć najszybciej.

Zobacz wideo Anna Lewandowska podzieliła się szybkim intensywnym treningiem

Jakie mamy rodzaje treningów i jak wykorzystać tę wiedzę?

Lewandowska podaje standardową klasyfikację, która dzieli treningi na:

  • siłowe (inaczej oporowe);
  • wytrzymałościowe (kondycyjne);
  • obwodowe (czyli połączenie siłowego oraz wytrzymałościowego);
  • funkcjonalne;
  • relaksacyjne.

Każdy z wymienionych treningów przyniesie nam nieco inne korzyści. Jak dobrać ćwiczenia do naszych potrzeb?

plankDziennikarka przez 14 dni codziennie trenowała deskę. Jakie wyciągnęła wnioski?

Trening oporowy

Jest to jeden z najczęściej stosowanych rodzajów ćwiczeń na siłowni ze względu na to, że pomaga rozbudować i wzmocnić mięśnie

Ćwiczenia oporowe prowadzą do wzrostu siły mięśniowej poprzez zmuszanie ich do wykonywania pracy większej niż zwykle. Ponadto zwiększa metabolizm organizmu, co pozwala skutecznie zredukować tkankę tłuszczową. Efektem będzie zgrabna i estetyczna sylwetka z zarysowanymi mięśniami - czytamy na blogu hpba.pl.

Do ćwiczeń siłowych zaliczamy m.in. zajęcia na maszynach, podnoszenie ciężarów oraz ćwiczenia wykorzystujące ciężar naszego ciała.

Trening kondycyjny

Trening kondycyjny/wytrzymałościowy znamy też pod nazwą treningu cardio. Jego głównym celem jest wzmocnienie całego ciała, dzięki wpływowi na czynności układu krążenia oraz układu oddechowego. Ćwiczenia z tego zakresu nie tylko poprawiają krążenie krwi i zwiększają pojemność oddechową płuc, lecz także wzmacniają ścianki mięśnia sercowego, co poprawia ogólną wydolność naszego organizmu. 

Dodatkowo zwiększają metabolizm, a regularnie wykonywane pozwalają zredukować tkankę tłuszczową i wymodelować sylwetkę. Do najpopularniejszych ćwiczeń wytrzymałościowych należy: bieganie, jazda na rowerze, pływanie, ćwiczenia na stepperze oraz skakanie na skakance - tłumaczy trenerka.

Trening z Val DesjardinsPółgodzinny trening spalający tłuszcz - oto ćwiczenia, które poleca znana trenerka

Trening obwodowy

Łączy cechy treningu siłowego oraz wytrzymałościowego, co umożliwia spalanie tłuszczu, modelowanie sylwetki oraz poprawę naszej kondycji.

Poprzez to że nie stosuje się przy nim dużego obciążenia, nie prowadzi do znacznego przyrostu mięśni. Trening obwodowy polega na ustaleniu od kilku do kilkunastu ćwiczeń, które wykonuje się bez przerwy, przechodząc bezpośrednio z jednego ćwiczenia do drugiego. Natomiast przerwy na odpoczynek wykonuje się dopiero po skończeniu całego obwodu - dodaje Lewandowska.

Trening funkcjonalny

Trening tego rodzaju polega na wykonywaniu prostych ćwiczeń, dzięki czemu wzmocnimy mięśnie, jednocześnie nie rozbudowując ich nadmiernie. Co ciekawe, ćwiczenia te usprawniają nasz aparat ruchu, poprawiają równowagę mięśni oraz stabilizację stawów, co sprzyja walce z nieprawidłową postawą ciała.

 W trakcie ćwiczeń zwraca się uwagę na ruchy, które wykonywane są co dzień przy zwykłych czynnościach, ale w szybszym tempie i z wieloma powtórzeniami. Podczas treningu zazwyczaj wykorzystuje się hantle, piłkę lekarską, taśmy lub gumy - podkreśla Anna.

Trening relaksacyjny

Wybierając te ćwiczenia odprężamy zarówno ciało, jak i umysł. Trening relaksacyjny to idealny sposób na odstresowanie się po całym dniu w pracy czy relaksację po wykonaniu intensywnych ćwiczeń. Trening z tego zakresu rozluźnia i uelastycznia mięśnie oraz stawy. Sprawdzi się też u osób, które cierpią na bóle kręgosłupa, wady postawy czy po prostu, pragną, aby ich ciało było bardziej elastyczne. Ćwiczenia relaksacyjne odprężają, jednocześnie zwiększając zakres ruchu.

O wadach i zaletach każdego z wymienionych treningów przeczytacie w nowym wpisie na blogu Anny, czyli hpba.pl

Więcej o: