Dieta GAPS odpowiedzią na zespół psychologiczno-jelitowy? Skuteczność mają potwierdzać wieloletnie badania

Dieta GAPS powstała w wyniku wieloletnich badań na temat wpływu odżywiania na kondycję psychiczną oraz jej powiązaniem ze zdrowymi jelitami. Na czym dokładnie polega i jakie przynosi efekty?

Coraz częściej mówi się o wpływie odżywiania na nasze zdrowie psychiczne. Choć sama dieta nie może być jedynym lekiem w trudnych przypadkach, to pamiętajmy, że jest ważną częścią składową, która ma wpływ na nasze samopoczucie. Autorką GAPS jest Natasza Campbell-McBridge, która przez wiele lat zajmowała się badaniem wpływu diety na kondycję psychiczną pacjentów. Na czym polega ten model odżywiania i jakie przynosi efekty?

diety niskowęglowodanoweDiety niskowęglowodanowe: dlaczego są tak popularne i co warto wiedzieć, zanim je zastosujesz?

Zobacz wideo Jessica Mercedes przechodzi na dietę Adele

Skąd pomysł na dietę GAPS?

Pomysł na ten model żywieniowy powstał, gdy Natasza Campbell-McBridge zauważyła zależności pomiędzy kondycją jelit a zdrowiem psychicznym swoich pacjentów. Po wieloletnich badaniach specjalistka doszła do niesamowitych wniosków. Nieprawidłowości psychoneurologiczne powstawały jako reakcja obronna organizmu na problemy z jelitami. Analizując wiele przypadków Natasza opracowała plan żywienia, który miał zapobiec chorobom jelit, a w konsekwencji nie dopuścić do problemów na tle psychicznym.

Dieta GAPS - podstawowe zasady

Pierwszym, głównym założeniem diety jest całkowite wyłączenie z menu złożonych węglowodanów. Według Campbell-McBridge w ten sposób będziemy mieć pełną kontrolę nad swoim ciałem. Pomysł wydaje się dość kontrowersyjny; węglowodany to jedna z podstawowych grup ważnych w codziennej diecie składników. GAPS dzielimy na sześć etapów, podczas których unikamy skrobi, laktozy oraz sacharozy. Według autorki, te składniki warto wyłączyć z menu raz na zawsze. Co możemy jeść na GAPS? Po pewnym czasie, gdy wyłączamy praktycznie wszystkie produkty oprócz mięsa, pomału może zjadać także:

  • orzechy i migdały;
  • kiszone warzywa, najlepiej przygotowane samodzielnie w domu;
  • owoce (każde z wyjątkiem zielonych bananów);
  • ryby;
  • masło;
  • oliwę z oliwek;
  • olej kokosowy;
  • miód.

nasiona sezamu - właściwościNasiona sezamu - dlaczego warto dodawać je do posiłków? Ile mają kalorii?

Dieta GAPS - poszczególne etapy

  1. Przez kilka dni jemy głównie rosół z kości i mięsa oraz tłuszcz zwierzęcy. Pomału wprowadzamy soki z kiszonych warzyw.
  2. Po pewnym czasie do rosołu, tłuszczu zwierzęcego i kiszonek dodajemy surowe żółtko oraz duszone warzywa.
  3. Do powyższych produktów dodajemy awokado, bezzbożowe naleśniki, jajka, warzywa i soki z kiszonek.
  4. Dochodzi gotowane oraz pieczone mięso i chleby bez zawartości zboża.
  5. Dodajemy puree z gotowanych jabłek oraz stopniowo surowe warzywa.
  6. Zjadamy wszystkie dozwolone produkty, w tym surowe owoce.

Jakie produkty są zabronione? Przez wszystkie etapy bezwzględnie unikamy:

  • nabiału, z wyjątkiem fermentowanego, jeśli nasz organizm go toleruje;
  • puszkowanych warzyw i owoców;
  • soków owocowych dostępnych w sklepach;
  • zbóż, a w tym kukurydze, gryki, chia oraz quinoa;
  • warzyw strączkowych;
  • warzyw skrobiowych;
  • produktów, które zawierają skrobię, kazeinę oraz gluten.

GAPS jest bardzo restrykcyjna i nie każdy podoła z przestrzeganiem jej zasad. Pamiętajmy też, że tak duża zmiana w żywieniu musi być skonsultowana z odpowiednim lekarzem-specjalistą.

Więcej o: