W jaki sposób zbudować zdrowe nawyki? Anna Lewandowska podpowiada swoją ulubioną metodę

W jaki sposób wyrobić zdrowe nawyki? Anna Lewandowska tłumaczy, w jaki sposób stawianie sobie wyzwań może nam w tym pomóc.

Anna Lewandowska podkreśla, że wyrobienie nawyków może nam pomóc w szybszym wprowadzeniu zdrowych zmian w życie. W jaki sposób nauczyć się budować nawyki? Nie jest to wcale takie trudne, wystarczy zastosować kilka kroków.

Anna Lewandowska - hpba.plAnna Lewandowska o witaminie D. Działanie, niedobór, źródła i suplementacja

Zobacz wideo Anna Lewandowska o samoakceptacji i dążeniu do "ideału"

Anna Lewandowska o nawykach - dlaczego są ważne?

Na wstępie trenerka podkreśla, że dzięki pewnym procesom, które zautomatyzowały niektóre z naszych czynności, nie wymagają zastanowienia i podejmowania decyzji. To z kolei skutkuje tym, że jesteśmy odciążeni i możemy się skupić na innych zajęciach. 

Co ciekawe, nawet 40 procent codziennych decyzji jest podejmowanych bez udziału naszej świadomości, w sposób w pełni automatyczny - dodaje Lewandowska.

Nawyk nie jest jednak czymś w zupełności od nas niezależnym. Budowanie nowych nawyków może nam pomóc w prowadzeniu zdrowszego trybu życia. 

Jak zbudować nawyk? Potraktuj to, jako wyzwanie

Nawyk powstaje w wyniku działania trzech czynników: bodźca, zachowania oraz nagrody. Dlatego, jeśli chcemy szybko wprowadzić zdrowe nawyki, dobrze potraktować ten proces, jako wyzwanie. Idealnym sposobem na wytrwanie, jest podjęcie wyzwania w grupie. W ten sposób mamy dodatkową motywację do działania. Lewandowska zaleca najprostszy sposób na rozpoczęcie budowania nawyku, czyli znalezienie odpowiedniego bodźca do działania.

Od razu po przebudzeniu - sięgam po wodę z cytryną. Zawsze przed wyjściem do pracy - jem śniadanie w domu. Od razu po powrocie z pracy do domu - idę pobiegać. Podczas każdej przerwy w pracy - wypijam zdrowy sok zamiast wyjść na papierosa. Zawsze przed kolacją zrobię najpierw 10, kolejnym razem 20, a potem 30 przysiadów - proponuje trenerka.

Małymi krokami uda nam się zbudować powtarzalność zachowania. Choć na początku będziemy musieli się pilnować, już po 66 dniach rzetelnego odhaczania naszej listy, kolejne czynności powinny wejść nam w nawyk.

Więcej o: