Dieta nordycka - jak Skandynawowie dbają o zdrowie? Oto sekrety ich długowieczności

Według danych statystycznych, Skandynawowie to jeden z najzdrowszych narodów w Europie. Nic dziwnego - dieta nordycka jest zróżnicowana i nie brakuje w niej cennych witamin i minerałów.

Choć pewnie wielu osobom, dieta Duńczyków czy Norwegów kojarzy się z mięsem i słodyczami, nowsze modele żywieniowe współczesnych Skandynawów opierają się na produktach bogatych w ważne minerały i witaminy oraz związki, które pomagają m.in. obniżyć cholesterol. Na czym polega dieta nordycka?

Zobacz wideo Agnieszka Radwańska o swojej diecie

Dieta nordycka - na czym dokładnie polega?

Pierwszą najważniejszą zasadą jest ograniczenie mięsa, którego ludzie północy jedli swego czasu całkiem sporo. Według założeń diety nordyckiej mięso może pojawić się na naszych talerzach 1-2 razy w tygodniu. Skandynawscy dietetycy polecają chudy drób, ryby, rzadziej wieprzowinę, wołowinę lub dziczyznę.  Drugą regułą jest wprowadzenie zdecydowanie większej ilości warzyw, a w szczególności roślin strączkowych - grochu, ciecierzycy i fasoli. Skandynawowie stawiają też na ciemne, pełnoziarniste ziarna - chleb razowy, kasze oraz płatki owsiane to podstawa!

Kourtney Kardashian uwielbia te owoceKourtney Kardashian zawsze ma te owoce w swojej kuchni

Siła warzyw i owoców

Zawarte w produktach roślinnych składniki obniżają poziom złego cholesterolu, a co za tym idzie ryzyko chorób układu krążenia, a także nowotworów. Dodatkowo, świeże warzywa i owoce zawierają mniej kalorii, dzięki czemu pomogą w zgubieniu zbędnych kilogramów. W diecie nordyckiej znajdziemy gruszki, jabłka, truskawki, jeżyny, borówki, maliny czy żurawinę. Z warzyw królują korzenne: marchewki, pasternak, różne gatunki ziemniaków, burak oraz pietruszka. Włączają też kapustę, cukinię a także inne warzywa i owoce sezonowe.

Anna Lewandowska o zdrowym odżywianiuJak zacząć zdrowo się odżywiać? Oto wskazówki od dietetyka Lewandowskiej

Zdrowe tłuszcze - gdzie ich szukać?

W menu diety nordyckiej znajdziemy, nie bez powodu, dużo ryb i innych owoców morza. Te produkty dostarczą nam ważnych kwasów omgea-3. Inne cenne źródła zdrowych tłuszczy to pestki, orzechy oraz oleje roślinne - ulubionym Skandynawów jest olej rzepakowy, nazywany przez nich oliwą Północy.

Więcej o: