Chcesz uniknąć efektu jo-jo? Ta forma ćwiczeń pomoże ci w długofalowym odchudzaniu

Jeśli zależy nam na tym, aby raz na zawsze zrzucić zbędne kilogramy, warto wiedzieć, jaki trening będzie dla nas wskazany. Zwłaszcza, jeśli chcemy zredukować wyłącznie tkankę tłuszczową bez wpływania na masę mięśniową.

Podnoszenie ciężarów kojarzy nam się przede wszystkim z budowaniem siły mięśniowej. Jednak ostatnie badania wykazują, że trening oporowy jest też najlepszą formą ćwiczeń, jeśli walczymy z nadprogramowymi kilogramami i obawiamy się efektu jo-jo. Nieważne, czy trenujesz z taśmami, ciężarkami, maszynami czy wykorzystujesz ciężar własnego ciała - ćwiczenia oporowe niosą ze sobą wiele korzyści.

Ćwiczenia z ciężarkami a redukcja tkanki tłuszczowej

Chociaż treningi takie jak bieganie czy jazda na rowerze są rzeczywiście skuteczne w redukcji tkanki tłuszczowej, ale mogą jednocześnie zmniejszać rozmiar mięśni, prowadząc do ich osłabienia. W przeciwieństwie do ćwiczeń wytrzymałościowych, dowody wskazują na to, że trening oporowy nie tylko korzystnie wpływa na redukcję tkanki tłuszczowej, lecz także zwiększa rozmiar i siłę mięśni. Jak to możliwe?

Dzieje się tak, ponieważ wielkość mięśni odgrywa główną rolę w określaniu spoczynkowego tempa metabolizmu, czyli liczby kalorii potrzebnych organizmowi do funkcjonowania w spoczynku. Tempo przemiany materii w stanie spoczynku stanowi 60-75 proc. całkowitego wydatku energetycznego u osób nietrenujących, a tłuszcz jest preferowanym źródłem energii w spoczynku. Zwiększenie rozmiaru mięśni poprzez trening oporowy zwiększa to tempo, tym samym zwiększając lub utrzymując utratę tłuszczu w czasie. Jak donosi portal "Inverse", przegląd badań wykazał, że trening oporowy był skuteczny w zwiększaniu spoczynkowego tempa metabolizmu, podczas gdy ćwiczenia aerobowe oraz połączone ćwiczenia aerobowe i oporowe nie przynosiły aż tak dobrych rezultatów . Jednak ważne jest również, aby kontrolować spożycie kalorii, w celu utrzymania utraty nadprogramowego tłuszczu. 

Zobacz wideo Julia Wieniawa ćwiczy z taśmami oporowymi i piłkami treningowymi
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.