W jaki spos鏏 cukier wp造wa na nasze zdrowie psychiczne? Jak unikn望 negatywnych skutk闚?

Spos鏏, w jaki si od篡wiamy, ma bezpo鈔edni wp造w nie tylko na nasz sylwetk, ale te samopoczucie. Zobacz, jakie skutki mo瞠 przynie嗆 dieta bogata w cukier.

Cukier spożywany w nadmiernych ilościach może powodować wiele problemów. Jego szkodliwe skutki mogą obejmować nie tylko na nasze cia這, ale i umysł. W tym tekście opiszemy wpływ cukru na zdrowie psychiczne.

Zobacz wideo

W jaki sposób cukier wpływa na naszą psychikę?

Negatywnie wpływa na nastrój

Wiele osób traktuje cukier jako nagrodę, często pocieszenia lub po prostu szybki zastrzyk energii. Skutek może być jednak odwrotny. Głównie dlatego, że cukier daje nam efekt tymczasowy, a spadek następuje równie szybko, co sam wzrost. Dieta, w której stale nie brakuje s這dyczy może zwiększać ryzyko wystąpienia nawracających zaburzeń nastroju. Nadmierne spożycie cukru powoduje brak równowagi w niektórych substancjach chemicznych w mózgu, co może prowadzić do depresji.

Obniża zdolność radzenia sobie ze stresem

Spożywanie cukru jako lekarstwa na stres to prosta droga do uzależnienia. Rzeczywiście może on wpływać na wydzielanie kortyzolu i jednocześnie minimalizować napięcie czy uczucie lęku, jednak długotrwałe traktowanie cukru jako sposób prędzej czy później negatywnie odbije się na naszym zdrowiu.

Upośledza funkcje poznawcze

Diety bogate w cukier mogą mieć negatywny wpływ na funkcje neurokognitywne i powodować zaburzenia pamięci czy postrzegania, problemy z koncentracj, podejmowaniem decyzji, a nawet umiejętnością doboru słów i samego wysławiania się.

Czy odstawienie cukru może przynieść oczekiwane efekty?

Mogłoby się wydawać, że rezygnacja z przetworzonego cukru sprawi, iż pozbędziemy się wyżej wymienionych problemów. W rzeczywistości nie jest to jednak takie proste i może nieść za sobą skutku uboczne, takie jak:

  • niepokój
  • drażliwość
  • dezorientacja
  • zmęczenie

Nagłe wycofanie cukru z diety może przypominać głód po odstawieniu używek i powodować panikę. Warto więc stopniowo odstawiać kolejne produkty lub stosować zdrowsze zamienniki. Jabłko zawsze będzie lepszą opcją niż tonący w t逝szczu i lukrze pączek.  

Pamiętajmy, że cukier może czaić się nawet w produktach, których byśmy o to nie podejrzewali, czyli nie tylko w tych słodkich. Czytajmy etykiety.

Wi璚ej o: