Jedzenie pod wpływem emocji. Czy można mieć nad tym kontrolę? Istnieje kilka sposobów

Zajadanie emocji to dosyć powszechny problem, który rodzi się w naszej psychice i to właśnie tam powinniśmy toczyć z nim walkę. Istnieje jednak kilka sposobów na załagodzenie nieprzyjemnych objawów.

Po jedzenie sięgamy zazwyczaj, gdy czujemy głód. Nie zawsze jednak jest to głód fizyczny, a gdy w grę wchodzą emocje, trudno postawić sobie granice i utrzymać dietę. Zajadasz stres, niepokój, zmartwienia, nudę i samotność? To bardzo niedobrze. Takie podejście może nie tylko zrujnować założenia związane z sylwetką, ale też zaburzyć odczuwanie właściwego głodu. Przede wszystkim daje nam jednak znak, że próbujemy poradzić sobie z problemami w niewłaściwy sposób. 

Istnieje kilka rozwiązań, które mogą pomóc nam kontrolować objadanie się na tle emocjonalnym. Poniżej przedstawimy niektóre z nich.

Sposoby na zajadanie konkretnych emocji

Najważniejszym i zarazem najskuteczniejszym sposobem na zajadanie stresu jest samokontrola i konsekwencja. Drugim krokiem jest dobrze zbilansowana dieta, która dostarczy składników odżywczych. Oprócz tego warto obserwować swoje ciało i uczyć się nazywania emocji. Zwróćmy uwagę, w jakich sytuacjach chętniej sięgamy po większe ilości jedzenia. Pomocna będzie także systematyczna aktywność fizyczna.

Jeśli dręczy cię:

- samotność - odsuń się od lodówki i spróbuj porozmawiać z kimś bliskim, nawet przez telefon. Jeśli trudno ci podjąć ten krok, odezwij się do swojego zwierzęcia lub po prostu wyjdź z nim na spacer (o ile nie jest rybką).

- nuda - zastanów się, co najbardziej lubisz robić, a na co nie masz zwykle czasu i po prostu to zrób. A może odkryjesz w sobie zupełnie nową pasję? Warto próbować.

- stres - sposoby, które polecane są na uspokojenie się to medytacja, joga czy gorąca kąpiel przy relaksującej muzyce. Możesz też zaparzyć sobie ziołową herbatkę. 

- złość - nie jest tajemnicą, że zdenerwowanie najlepiej jest wyładować poprzez aktywność fizyczną. Czasem wystarczy spacer, niekiedy bieg, a prawdziwym nerwusom z pewnością spodoba się boks. 

- brak energii - zamiast uzupełniać energię za pomocą jedzenia ponad zapotrzebowanie, zrób sobie małą drzemkę albo postaw na pobudzający koktajl, który z pewnością postawi cię na nogi, ale też napełni żołądek.

Zanim zdecydujemy się na ostateczne stoczenie walki z kompulsywnym zajadaniem problemów, rozprawmy się najpierw z jego przyczyną w psychice.

Zobacz wideo
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.