Co jeść na diecie wegańskiej, by regenerować i budować mięśnie po treningu?

Stosowanie diedy wegańskiej może sprzyjać osobom trenującym. Końcowy efekt zależy jednak w dużej mierze od produktów bogatych w białko roślinne.

Unikanie produktów pochodzenia zwierzęcego nie musi oznaczać końca przygody z ćwiczeniami. Twoje posiłki potreningowe nadal mogą regenerować i budować mięśnie niezależnie od tego, jak ambitne masz cele. Wyjaśnijmy sobie jedną rzecz. Mięso nie jest mięśniom niezbędne.

Udowodniono, że stosunek węglowodanów do białka 4:1 jest skuteczny w uzupełnianiu aminokwasów i naprawie mięśni uszkodzonych podczas treningu siłowego. Przypomnijmy, że w trakcie ćwiczeń zużywamy glikogen, czyli energię zmagazynowaną w mięśniach, którą uzupełnią węglowodany z niewielką pomocą białka. Mikrouszkodzenia mięśni prowadzą jednak niekiedy do stanów zapalnych, z którymi świetnie poradzą sobie produkty bogate w przeciwutleniacze, a także kwasy tłuszczowe omega-3. Pamiętajmy jednak, by nie przesadzić z ilością tych drugich. 

Czym karmić swoje mięśnie po treningu na diecie wegańskiej?

O ile węglowodany na diecie pozbawionej produktów pochodzenia zwierzęcego nie stanowią dużego problemu, białko może być trudniejsze do uzupełnienia, gdy nie zdecydujemy się na odpowiednie zamienniki mięsa i nabiału. 

Poniżej przedstawiamy listę wegańskich produktów, które są bogate w białko:

  • tofu
  • soczewica
  • ciecierzyca
  • nasiona chia 
  • spirulina
  • konopie
  • pestki dyni
  • pestki słonecznika
  • groch
  • fasola
  • amarantus
  • komosa ryżowa
  • gryka
  • orzechy
  • płatki owsiane
  • kasza
  • ryż
  • bób
  • zielony groszek
  • suszone morele, rodzynki, daktyle
  • fasolka szparagowa
  • awokado
  • brokuły
  • maliny
  • banany

Wprowadzenie tych produktów do swojej diety zapobiegnie deficytom białka, którego spożywanie ważne jest nie tylko po treningach. Nie zapomnijmy, że białko jest jednym z podstawowych składników zdrowej diety. To nie tylko podstawowy budulec mocnych mięśni, ale też ważny element przemian metabolicznych.

Zobacz wideo
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.