Dieta Whole30 - na czym dokładnie polega? Nie wszyscy zgadzają się z jej założeniami

30 dni - tyle według twórców tej diety wystarczy, aby zrzucić zbędne kilogramy. Plan odżywiania jest prosty i łatwo go zastosować. Co może znaleźć się w naszym menu?

Jedzenie do syta, nieliczenie kalorii - brzmi nierealnie? Takie są główne założenia diety "whole30". Haczykiem jest fakt, że najadać się możemy jedynie określoną grupą produktów, tylko trzy razy dziennie. Ale jeśli efekty rzeczywiście są takie, jakie ten model zakłada - warto podjąć wyzwanie i przez 30 dni trzymać się określonych zasad.

Dieta Whole30 - główne założenia

Jak sama nazwa wskazuje, dietę stosujemy przed 30 dni. W tym czasie jemy codziennie trzy obfite posiłki, nie podjadając między nimi. Menu możemy konstruować z określonych produktów. Na ten czas żegnamy się z:

  • cukrem;
  • nabiałem;
  • zbożami;
  • produktami bogatymi w cukier, np. miodem, syropem klonowym czy z agawy oraz wszelkimi słodzikami;
  • alkoholem;
  • roślinami strączkowymi;
  • kukurydzą.

W naszej diecie zostają tylko napoje pozbawione cukru, możemy jeść mięso, jaja, orzechy, nasiona oraz warzywa oprócz tych, wymienionych wyżej. Korzystamy też z owoców oraz różnego rodzaju tłuszczu, w tym oliwy z oliwek, oleju kokosowego czy masła klarowanego. Do potraw dozwolony jest każdy rodzaj octu. 

Po upłynięciu 30 dni pamiętajmy, aby z diety wychodzić stopniowo, powoli włączając kolejne produkty. Po tym czasie warto zastanowić się nad rezygnacją z cukru - jeśli udało nam się wytrzymać przez ten czas, warto dla zdrowia porzucić słodycze. Dzięki wytrwaniu w diecie powinno być to zdecydowanie łatwiejsze.

Dieta Whole30 - wątpliwości specjalistów

Choć ten model namawia do eliminacji sztucznych dodatków do żywności oraz ograniczenia cukru, dietetycy słusznie zauważają, że jego założenia nie są do końca zdrowe. Dieta zakłada znacznie częstsze, niż to potrzebne, spożywanie mięsa. Po drugie, jak zauważa portal "Poradnik Zdrowie", wyłączenie nabiału może nam poważnie zaszkodzić, zwłaszcza jeśli nie wiemy, gdzie szukać wartościowego białka, wapnia oraz probiotyków. 

Zobacz wideo Jak Honorata Skarbek dba o figurę i czy jest na jakiejś diecie? Zdradza też. ile waży
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.