Wszystko, co musisz wiedzieć o diecie sattwicznej. Kochają ją zwolennicy jogi

Dieta sattwiczna to sposób nie tylko na utratę kilogramów. Ten sposób odżywiania zapewni ci spokój szczęście oraz jasność umysłu.

Dieta sattwiczna to wegetariańska i niskotłuszczowa opcja, którą stosuje wiele osób praktykujących jogę. Samo słowo sattvic to inaczej "czysta esencja", a produkty używane w tym sposobie odżywiania uznawane są za czyste i zrównoważone.

W praktyce jogi istnieją trzy rodzaje pożywienia o różnych właściwościach i odmiennych skutkach zdrowotnych:

  • sattwiczne (spokój, szczęście oraz jasność umysłu)
  • radżasowe (nadmierne pobudzenie)
  • tamasowe (osłabienie i lenistwo)

Spośród tych trzech rodzajów pokarmów to właśnie sattwiczne są uważane za najbardziej pożywne, a diety na nich oparte wiążą się z wysokim spożyciem mikroelementów. Według Ajurwedy dieta sattwiczna jest najlepszym sposobem na długowieczność, siłę fizyczną i zdrowie psychiczne.

Na czym opiera się dieta sattwiczna?

Diety sattwów jest bogate w świeże, pełne błonnika i składników produkty, w tym owoce, warzywa, pełne ziarna, soki ze świeżych owoców, rośliny strączkowe, orzechy, nasiona, miód i herbaty ziołowe. Poniżej przedstawiamy listę produktów, które śmiało można spożywać na tej diecie:

  • Warzywa lądowe i morskie: szpinak, marchew, seler, ziemniaki, brokuły, wodorosty, sałata, groszek, kalafior itp.
  • Owoce i soki owocowe: jabłka, banany, papaja, mango, wiśnie, melony, brzoskwinie, guawa, soki ze świeżych owoców itp.
  • Ziarna: jęczmień, amarantus, kasza bulgur, jęczmień, proso, komosa ryżowa, dziki ryż itp.
  • Orzechy, nasiona i produkty kokosowe: orzechy włoskie, pekan, orzechy brazylijskie, pestki dyni, nasiona słonecznika, nasiona sezamu, niesłodzony kokos, nasiona lnu itp.
  • Tłuszcze i oleje: oliwa z oliwek, olej sezamowy, czerwony olej palmowy, olej lniany, ghee itp.
  • Nabiał i inne produkty mleczne: wysokiej jakości mleko, jogurt i sery, takie jak produkty z wolnego wybiegu, mleko migdałowe, mleko kokosowe, mleko nerkowca, sery na bazie orzechów i nasion
  • Rośliny strączkowe i produkty z fasoli: soczewica, fasola mung, ciecierzyca, kiełki fasoli, tofu itp.
  • Napoje: woda, sok owocowy, bezkofeinowa herbata ziołowa
  • Przyprawy i zioła: kolendra, bazylia, gałka muszkatołowa, kminek, kozieradka, kurkuma, imbir itp.
  • Słodziki: miód, cukier trzcinowy

Ten rodzaj diety wyklucza przede wszystkim białka zwierzęce, potrawy smażone, wysoko przetworzone i wszelkiego rodzaju używki (w tym kawa i biały cukier). 

Zobacz wideo
Więcej o:
Copyright © Agora SA