Nocne podjadanie może zniwelować efekty odchudzania. Co zrobić, by raz na zawsze powstrzymać jedzenie po zmroku?

Wiele osób zagląda do lodówki nocą, nawet jeśli nie odczuwa silnego głodu. Takie zachowanie nie sprzyja szczupłej sylwetce i warto zacząć z nim walczyć. Podpowiadamy, jak radzić sobie z nocnym podjadaniem.

Jedzenie w nocy może nie tylko zatrzymać proces odchudzania, ale też doprowadzić do przyrostu masy ciała. Przyjmowanie większej liczby kalorii niż wymaga zapotrzebowanie, szczególnie nocą, to niewłaściwa praktyka, która staje się coraz częstszym nawykiem

Jak powstrzymać nocne podjadanie – zidentyfikuj przyczynę

Jedzenie nocą często jest wynikiem nadmiernego ograniczania kalorii w ciągu dnia, których organizm zwyczajnie się domaga. Jednocześnie może być ono spowodowane nawykiem lub nudą. Nocne podjadanie miewa też podłoże psychiczne i wiąże się z chęcią stłumienia negatywnych emocji.

Jak powstrzymać nocne podjadanie – zwróć uwagę na wyzwalacze

Znalezienie przyczyny to połowa sukcesu. Warto pochylić się też nad zapalnikami, które prowadzą nas do lodówki. Często jedzenie ma za zadanie zaspokoić głód emocjonalny. Aby dowiedzieć się, jakie sytuacje powodują jedzenie nocą, zacznij prowadzić dziennik monitorujący nastrój i epizody podjadania.

Jak powstrzymać nocne podjadanie – wprowadź zasady

Jedzenie o stałych porach w ciągu dnia i dbanie o zapewnienie organizmowi odpowiedniej liczby kalorii, a także wyznaczenie stałych godzin snu mogą być pomocne. Jeśli podjadamy nocą, nie śpimy wystarczająco długo, gorsza jest także jakość wypoczynku. W efekcie chętnej sięgamy po przekąski i koło się zamyka.

Jak powstrzymać nocne podjadanie – odstresuj się

Lęk i stres to główne powody utraty kontroli nad jedzeniem. Używanie jedzenia jako lekarstwa na ból psychiczny nie jest jednak najlepszym pomysłem i na dłuższą metę prowadzi do pogorszenia stanu. Jeśli jesz w czasie niepokoju, spróbuj znaleźć inny sposób na uwolnienie się od negatywnych emocji. Postaw na aktywność fizyczną i zacznij się rozciągać.

Jak powstrzymać nocne podjadanie – zwiększ ilość białka

Jeśli jesz nocą, ponieważ zwyczajnie odczuwasz głód, prawdopodobnie spożywasz zbyt dużo węglowodanów i niewystarczającą ilość białka. Częstsze spożywanie posiłków wysokobiałkowych nie powoduje drastycznych skoków cukru i pozwala utrzymać uczucie sytości przez długi czas. Być może dobrym sposobem na nocne podjadanie będzie wypicie odżywki białkowej wieczorem.

Jak powstrzymać nocne podjadanie – pozbądź się niezdrowych produktów

Podjadanie nocą często wiąże się ze spożywaniem kalorycznych produktów pełnych cukru i niezdrowych tłuszczów. Aby zminimalizować ryzyko, najlepiej usunąć je z zasięgu. Wybieranie zdrowszych alternatyw w krytycznym momencie może być dobrą drogą do ujarzmienia swoich pokus.

Więcej o: